Žena

80 | ЖЕНА

кад каже за девојку, да је лепа, онда он каже уједно, не да има фине црте и да је као молована, него да је здрава; не да се надодолисала, него да је смерна и да је на њој све на свом месту; не да је каћиперка и разметуша, него да је пристојна и добра. У лепом види и добро, у добром види и лепо. Ова два појма не уме сасвим одвојити.

Кад би се добро и лепо, етика и естетика схватила по оваком народном појимању, онда би се лакше доближили чак и тврдокори етичари мишљењу неких госпођа мама, које траже спољашности и умешности. Али би још увек тврдили, да језгра увек остаје језгра и да је љуска само зато ту, да чува језгру. Но рекли би, и да језгра с љуском чини целину и да се једно без другог не да замислити, али и да љуска сама за себе не би била ни љуска, да није под њом језгра.

Данас је механика тако далеко отишла, да уме створити лутку, која све може верно као човек радити, само не може — осећати. Така лутка уме да се нађе у друштву, баш као и материна маза и татино нобл момче; баш као псетанце накрилче и као маче покућарче.

На оваке лутке и луткове од меса а без осеЋања наилазимо често и најчешће по салонима. "Они су баш као и оне на дроту Имају свој засебан речник, у ком има до стотинак речи и њима се служе према старијима, дамама и кад се удварају. Кад се нађу у друштву отреситих људи, речник им је много ужи. У таком друштву не могу да разговарају, а још мање расправљају. А кад се нађу нрема млађима и слабијима, онда су обично сурови.

Оваки луткови и лутке хоће да знају, зашто живе. Одају се чисто телесном уживању. Не интересују се ни за шта. Може поред њих свет пропадати, шта маре. А кад хоће да се начине важни, узму илустроване новине, те преврћу. Све што им треба, купују за новац. Од силна уживања отупе, постану блазирани. Но тада од њих нико више не може имати користи, па ни они сами.