Žena

60 ЖЕНА

и т.д. Истина је, дасе добар педагог роди, а да ли "се то не може тврдити и за доброг лечникаг Што се против старе и окореле педагогије дигла кукаи мотика, јер је она са свим без основе и без разлога постављала своје охоле и недоказане законе око васпитања — то је разумљиво. Али од како је основа васпитања потекла из строгог испитивања детета и његове душе, од како је нова педагогија са својим индуктивним истраживањима доказала разна начела и правце, пружила савете, дала законе за васпитање деце родитељима, од то доба васпитање се исто тако · може научити, као наука о здрављу — медицина.

Али има још један узрок, због којег се педагогија не цени онако, како би требало. Човек _већ по своме рођењу гледа у све црно, песимиста је, те сваком приликом гледа, да порекне и умаловажава, што би човечанству користило. „Ти тикву у воду а тиква опет на воду“ — веле малодушни, а то је најгнуснија и најпростија лаж, која их приказује у њиховој малодушној и слабићкој форми. Вероватно је, да ни васпитање није свемогуће, као што је то Кант мислио, али није толико немоћно, као што Шопенхауер тврди. Истина је, да наслеђе ограде спрема васпитању, али васпитање наслеђене добре особине утврђује, прошири, рђаве потискује, оправља и племенити. Сваки онај шири идеју пропасти човечанског | "напретка ко тврди, да се не може васпитати. То је тако лакомислен изговор, као кад се фаталист претури преко свог греха са оним речима: То је била судбина; тако је морало бити!

Рат је у великој мери уздрмао веровање у напредак. У овом светском рату, наша дивљачка машта човечанства са највећом немилошћу рушила је и убијала најдрагоценија бића, скупоцени човечији живот. Многи мисле, да се човек показао у правој својој природној форми без образине по средини најжешћег јуриша. Из ове једностране осуде истиче се она презрена истина, да ћемо до века остати непромишљени. Али крај свег тог морамо још и то запазити, да изнад страхотаи нужда светског рата — који се није