Ženski pokret

за очување врсте. Зато ћe она, ако јој се пружи прилика, знати показати пут за избегавање рата и очување енергије pace, која ћe се употребити за стваралачке и конструктивне циљеве, Може ли дакле бити на штету и пропаст друштва, ако се из ове лекције што нам је даје природа повуче конзеквенца, те овом креотивном и конструктивном сполу даде знатног удела у контроли судбине човечије pace? Са много основа може се тврдити, да се и садашња поквареност друштва има приписати факту, што се женски спол искључио из контроле социалних процеса. У овај час, кад у свом проучавању доспех до овог степена, осетих да нема потребе за самоубиство. Осетих чак и неки понос што припадам сполу коме је природа поверила тако важну задаћу; очување врсте. Па шта да рекнемо на тако рећи сујеверје 19. столећа; да жена, и ако је користан члан друштва, мора ту корист ограничити само на кућу? Да је држава сигурна само у мушким рукама. А како, након осведочења које смо стекли горњим проучавањем. да разјаснимо факат: да је чак и у 20. столећу могуће веровати: да би по државу било штетно ако би жена имала претежног удела у владавини. Објашњење за ово може зе нaћи у књизи „Наука о сили“ од Венијамина Кида. Ако се узме да је живот само последица способности за живот и да је физичка снага најкорисније оружје у борби за живот, онда наравно морамо посумњати у корист жене, осим оне да рафа синове за ту снагу. По Дарвинову мишљењу успех и прогрес у животу почива једино на механизму наслеђивања. Ако А успе да уништи Б пре него би Б имао времена да уништи А, наследници А наслеђују особине које су помогле да А успе. Пошто је тенденција овога била да надживи најспособнији живот, они који су надживили, морали би бити најспособнији. Но погрешно је схваћање да се све наслеђује. Тиме се пада у joш озбиљнију погрешку: да закони који се могу применити за еволуцију појединца, индивидуе, могу исто тако важити за еволуцију друштва. To је тема којој Дарвин није поклонио своју пажњу. Свет на пр. држи, да су карактеристичне црте по којима се разликују поједини народи, урођене тим народима. Да су се преносиле с колена на колено на начин који

236

Женски покрет

7 и 8