Ženski pokret

аутоматски зајамчује прогрес. Отуд долази и веровање Heмаца: да је сама еволуција налагала да немачки народ ceбe дотера у положај онога А да се развије до надчовека и наднарода. Да своју способчост за живот докаже потпуним уништавањем других народа под Б. Ова примена принципа на социјалну еволуцију који су применљиви само на еволуцију индивидуе, најстрашнија је заблуда на свету. Заведен једном доктрином, која је научно оправдавала најниже инстинкте, инстинкте који су стражарили да се не пробуди човечија савест, народ је изгубио равнотежу која треба да влада у односу између човека и животиње. Он није запазио факат да је и ако се допушта да еволуција поједине животиње може бити резултат наслеђивања оног биолошког што је физичко у протоплазми, ипак еволуција друштва и човека као социалног и духовног бића, резултат је колективног наслеђа: осећаја, емоција, идеја и идеала, обичаја и аспирација. Та наслеђа нису физичке особине него психичке. Закони који контролирају еволуцију друштва управо су противни онима који су одговорни за еволуцију индивидуеПоследњи траже жртву других, први жртву самог себе. Етика је индивидуалне еволуције потврдити себе; а особине које су при томе од највећега ефекта, физичке су. Етика је социалне еволуције самоодрицање. Најдрагоценије су особине при том, психичке у облику сентимента, емоције и идеала. Овде долазимо на тачку од највећег значаја по човечанство. Сва осећања и идеали далеко су од тога, да би могли бити утврђени као наслеђе. Они могу да буду опрезно наметнути једном народу од његових владара. Могу имати тако јаког утицаја, да се за једну или две генерације такозвана карактеристика једног народа сасвим промени, Таку једну илустрацију пружа нам у задње доба Јапан. Тамо је за чудо кратко време еволуција тако успела да је потпуно скренула из источних канала у западне. Немачка нам је са карактеристичном потпуношћу закочила точак социалне еволуције. Бивши немачки цар помоћу јаке државне контроле, која се не може овде описивати, знао је поучљивост и покорност масе немачкога народа довести до врхунца идеализма. Од најславнијих научењака и песника, до најмањег ученика основне школе, свима је био идеал paт. To

7 и 8

Претежност жене

237