Ženski pokret

ходочашћа на меку и дужност учествовања у рату. У овој последњој дужности задаћа јој је да брани кућње огњиште при потреби, да материјално, давањем свога иметка, помаже одбрану домовине, да негује рањенике и да потиче ратнике на борбу, истрајност за веру и исламску заједницу. Како има једнаке дужности, жене имају и једнака права, и ако се нигде у Корану не говори да ће оне имати онако нешто као мушкарци као н. пр. хурије (рајске лепотице). Ова женина права на рај закључују се по побожности и преданости вери самих Мухамедових жена, јер не би оне биле тако побожне, да нису имале сигурности да ће за то бити награђене рајем у вечном животу. Право жена на рај закључује се и по неким речима Мухамедовим као н. пр.: „Ако жена изгуби три мала детета, ова ће деца бити ограда између њихове мајке и пакла“. Ако неће бити у паклу, онда могу бити само у рају, јер у чистилишту се остаје само привремено. Извесни коментатори Корана о традиције (хадиса), тврде да ће побожне жене бити оне хурије (рајске лепотице), које су обећане побожним мушкарцима у рају. Па ако жене имају дужности, да се моле, оне не иду у џамију, а ако иду, то је врло ретко, а и то ретко чине само жене, које су већ изгубиле своје женске дражи. Женама се нигде ничим не забрањује да иду у џамију, а оне ипак не иду, а то значи да је на то деловало њихово физичко скривање, Исто тако се то види и код погреба. Кад се закопава жена, док се спрема да се тело снесе са носила и док се спушта у гроб, држи се застор, што се не чини при погребу једног мушкарца. Жене се не баве ни трговином нити држе какву радњу, а кад иду да што купе иду забуљене. (C V 36) „Нека људи буду који ће добијати...“ Забуљавање и скривање жене учинило је, да оне не учествују ни при каквој јавној свечаности, оне то гледају само са стране, или има посебна свечаност за мушке а посебна за жене, као на пр. при свадби, обрезивању синчића и т. д. Поред свега овога, поред свих забуљивања, било је и има и сада знатан број муслиманки, које су играле врло велику улогу на политичком, литерарном и научном пољу. Прва је једна така била Аиша жена Мухамедова, која је држала многе политичке говоре муслиманима против Муавије оснивача династије Омејевића. Она је чак водила војну и била једном

162

Женски Покрет

5 и 6