Ženski pokret

заробљена у самој борби у првим борбеним редовима у т. зв. Камилиној битци, која се тако прозвала јер је Аиша јашила на камили за време борбе па је тако и заробљена. Она је исто тако учинила много на сакупљању Мухамедових изрека (хадиџа), без којих се не би могао да разуме коран. Ради овога је та жена прозвата именом „Умул-муминим“ (мати правоверних). Даље у свим временима, на свим муслиманским дворовима, у свим њиховим интригама свуда налазите прсте ове или оне муслиманке, додуше редовно као у некој позадини, али увек као главна ос, око које се све окреће. Једна од њих успела је да постане правим владаром за време Мамелука у Египту. Шпанија је под Арапима Маврима имала цео низ муслиманки песникиња, књижевника и добрих медицинара, Под Муктедиром, једним од Абасовића, било је жена, које су вршиле функције судија. У почетку покрета једног чувеног реда побожних људи званих Софија, било је муслиманки, које су као чланице тога реда одале се само служењу Бога. Има их много познатих као свете „добре“ као иа пр. госпођа Нафиса, пореклом од Алије зета Мухамедова, коју је као учену жену необично ценио чувени доктор исламског права и оснивач једне гране муслимана сунита Велики Имам Шафи. Код муслимана турског порекла нарочито је позната као интелигентна жена маћеха султан Бајазита Мухве, који је наследио Мурата косовског на турском престолу. Исто је тако позната Ракселамо жена Сулејмана Великог, која је нарочито чувена ради своје врло интересантне преписке са женом персиског Шаха. У данашње доба је на великом гласу Фатима-Алије ханума, познати романсијер, њезина су многа дела преведена на европске језике, а један њезин роман, под насловом „Разговор“ преведен је на српски у ревији „Бехару", која је излазила у Сарајеву. Друга муслиманка, која се данас одликује високим политичким положајем јест госпођа Халида Едиб, која је била активни министар просвете у националној револуционарној влади у Ангори. (Наставиће се).

Хасан Ребац.

■b и 6

О жени муслиманки

163