Ženski svet

385

лику душу, која је толико добра човеку допринела. Ма да Хајнике није за собом оставио нити многих нити тако знатних стручних књижевних производа, то је ипак само његовим упливом могла настава глуво-немих дићи се до таквог степена на ком је данас. Да не беше Хајника, не знам били и данас још глуво-неми могао говорити јасним артикулисаним гласом. Неоспорно, Хајнике је личност, коју свако столеће не рађа! Кад пак знамо с каквим тешкоћама и данас још дела ове струке на свет излазе, онда ће нам све од Хајника бити значајно и драгоцено. У осталом лакше је избрисати него нацртати, лакше бити критичар но писац! — Он је својим радом више другом користио, него брилирао; а таки су карактери и ретки и светли!

Већ год. 1844. била је Немачка лука, ко ју је Швајцарска, Холандска, Белгија, Данска, Шведо - Норвешка. Русија, Пољска, Угарска, Шпанска, Енглеска, па чак и Америка похађа: ла. На том земљишту стицали су себи духом Хајниковим опојени људи, науку, коју су кашње у својој отаџбини распростирали, па се данас ево немачка метода и у самој Францу ској махом увађа. — Нека дакле ови по човештво заслужни, неумрли мужеви и у нашем милозвучном језику, нађу достојна спомена !

У овој за глуво-нему наставу тако важној перијоди, поникли су многи тад стручни списи, који ће за увек имати историчне важности.

Ево нас сади у трећој перијоди, која траје од год. 1828. до данас; а обележава је тежња за целокупним образовањем глуво-немих. Ту су заводи присутни за сваког оваког невољника; па је ова перијода и за нас Србе најважнија, што се свест образовања глуво-немих и у нас пробудила, што се и код нас такав завод оснива, што ће и у нашој литератури ова струка бити заступљени.

У овој трећој перијоди настава се препороди. Препорођај тај заслуга је неумрлог Морица Хила, (рођеног 1805. а умрлог 30. септ. 1874. као надзорник глуво-немог завода у Вајсенфелеу). Његов препорођај наставе напредак је нашег века на пољу хуманости. — Он стаде ва пут учењу „знаковног језика“ у самим заводима као дисциплине и одреди му само споредно место, као помоћном ередству при изучавању гласовног говора, и као говору глуво-немих између себе.

Покушавају сад неки да знаковни језик из

ЖЕНСКИ СВЕТ.

336

завода истисну. Ја сам у увађању новина доста конзервативан. Но тиме још нисам исказао да сам им противан. Не! — Ја их само не увађам дотле, док не стечем убеђења практичне вредности. До дна душе би се увредио, кад би ко изразио: „напусти твој мили матерински говор, па говори каквим светским или дипломатеким језиком!“ — Штаг Зар да се одречем звука, ког ми је природа прво у најнежнијем добу милог детињетва улила; да се одречем језика, који је створио појетичне саставе, којима би и Омир могао завидети2! Да се не сећам више Косова 2 Да се не сећам више анђеоске Косовске девојке, која тражећи по бојишту јунаке, налази их где се у крви купају, и умива их хлађаном водицом, причешћује вином цпрвенијем и залаже лебом бијелијем!2 — Кад би песник чуо Српшкињу где вели: ја то не „беграјфујем“, „еркиловала“ сам се, били могао запевати2 Хура! нек се ори, где се тако српски говори! Не, није наш језик тако сиромашан, да морамо тражити зајам! -

Нисам се овим изливом одушевљења за наш милозвучни говор, од своје теме удаљио. Хтео сам само да докажем, да је знаковни језик, матерњи језик глуво-немог, да је тај језик његову срцу највећма прирастао, да се дакле глуво-неми њега са свим лишити не може, он може и мора бити посредник језику, који ће га за други свет везати, а вредност своју увек задржати.

Дубље ее упуштати у историју наставе, не стављам за данашњи свој задатак, за то ћу обилазити суштину саме наставе, што се има прилике у ствари видети, рећи коју о самом глуво-немом.

У самом појму „глуво-нем“ лежи му и деФициција. Леже дакле две несреће у њему: глув и нем бити. Може се бити једно, а да се не буде друго; али од рођења или из првог детињства глув, самим собом је и нем. Другим речичима: глувоћа рађа немоћу, глувоћа је мати немоће. — А шта проузрочи таково стање код човека 2 — За главне узроке узима се ово: Органи, који чувење и говор проузроче, беху при првобитном. образовању целокупног тела заступљени; и у нормалном развијању су још пре рођења суделовали, а после их пак нешто смело; или су: Фактори анормалног образовања, који су ту жалосну последицу условили били још у мајчиној утроби активни. — Осим тога ово стање условљава и брак из крвног сродства,