Ženski svet

154

Бавећи се дуже времена овом науком у теорији и пракеи, дошао сам до уверења, да би ваљало и нашем педагошком свету сврнути пажњу на ову тачку. За то сам вољан био за почетак да прикупим грађу и да издам књигу подгорњим насловом: „Психологија детета“, коју бих израдио по чувеним делима стране литературе, али и са примерима из детињег српског света. 5,

У то име се обраћам учитељима, учитељицама, родитељима нарочито матерама и забавиљама и осталим познаваоцима деце, да ме пот-

помогну у сљедећем: да ми на парче артије

прибиљеже : а) Име родитеља и сталежа, ових, 6)

Име детета, в) Разна опажања у развијању душевности од најранијег доба до 8. односно до 1". године као: 1) Изванредне појаве у развијању чула вида: осећања светлости, покретање ока, гледање у даљину, разликовање боја и т. д. 2) Изванредне појаве у развијању чула слуха: о слушању и разликовању гласова и звукова, способност за музику и т.д. 8) Тако исто ране и изванредне појаве код чула куса, мириса и општа. 4) Ране и изванредне душевне појаве: цамћење, разумевање, пресуђивање, закључивање. 5) Појаве пре и код познавања онога „ја“. 6) Појаве чуветвовања: страха, гњева, симпатије, одвратности, саучешћа и т, д. 7) Појава у развијању воље, 8) Појаве у разговору говора и од прилике бар множину речи, којом дете до 8. год. говори у разлици од по године па све по 6 месеци. 9) Појаве чуствовања, религиозног, моралног и естетског и т.д.

У свима просвећеним земљама се органи-

ЖЕНСКИ СВЕТ, бр 40.

зују друштва, која у овоме иду педагозима на руку, у Америци постоји „Удружење матера“, које прикупља поладке из душевног развитка детињег.

Да би ми овај посао испао у неколико бар за руком, молим и ја споменуте, да ми прикупе у истини примећене појаве и да ми их најдуже до краја децембра о. г. пошаљу. И ако није добро претерати, није ни срамота да поједини родитељи саопшће, да им је Н. Н. дете и т. д. већ у |. години разликовало неколико боја и имена и име им знало; или да се Н. Н, дете (као Сћатарцеуц-ово) већ у 14. дану окретало према гласу материном; или да је Н. Н. дете (као Ртеуег-ово) већ четвртог дана разликовало млеко материно од кравјег, помешаног са водом; или да је Н. Н. дете (као Пагут-ово) већ у 16. дану показало знак радости јасним смејањем или да је дете Н. Н. (као Вајдуш-ово) од 69, месеци осетило појаве и гласе чуварице, која је одсутна, била 3 недеље ит. д.

Овом би књигом и наша педагошка литература добила стварних резултата, као: 1) про читав ову књигу, сви би се више одали студирању деце. 2) Овим студирањем деце би дола-

„вили више у додир са родитељима. 3) Школа

би бољим познавањем деце и боље методе учења примењивала и т, д.

„Да би књига имала што више ; примера из нашег дечијег света, молим још једном горе споменуте, да ми до споменутог рока исте пошаљу.

У ОВИ (Славонија) септ. 1900.

Јов. Ј. Кнежевић, про. срп. учит. школе.

ни <>

МЕ а и Ја се;

ЛИСТАК. 714 Рао

ДОРА И СВВУЧИЛИЕТЕ.

Написала Јелица Беловић-Бернадзиковска.

„У дућану госпође Јуле, бијаше опет данас много људи; али зато је ипак свак отишао за довољан —- ко са. кобасицом од четири новчића ко са комадићем еланине, ко са шунком од двадесет новчића и т. д., кобасичарка. Дебела румена, а хитра, хитра жена, ви да би се на час смирила. Добар дан госпођо ! Шта изволите2 Аха, шункице, ево, ево сасвијем је красна — изволите 2

јер је госпа Јула била

кумо ! сад „ћу“ вас

Масти, послужити, —

Добар дан, је свјежа како сте 2

„Клањам се, милостива! Чим емијем служити 2“ Ето тако је то било у госпе Јуле — цио божји дан — само кад би „тата“ ступио у дућан, онда би се марљиве руке мало семириле, али је за то онда госпа Јула тим више говорила; јер се је баш расправљало важно обитељско пи-

баш