Ženski svet

Бр. 1.

шетњу, „Пубика“ дакле онда мора увек бити у паради. Пубика и није мами за друго, већ да га мама као лутку само лепо облачи.

Така мама је пуна забаве и богме не доспева увек да буде се дететом. И дете већма заволи чељад него маму.

Али колико ове маме кваре децу што их не васпитавају и не брину се о њима; толико исто опет она Мама која је заслепљена љубављу према детету, све мисли, све осећаје, сву снагу, сав посао, данеин ноћи на то употреби да исквари дете. А така се љубав мамина назива: „Мајмунска љубав“. Јер она непрестано само љуби и мази евоје дете, и толико је заслепљена љубављу да не види код свог детета никакву погрешку, она у њему види само: најбоље, најпаметније, најпослушније дете, једном речју без икакве мане. И така су деца у забавишту, школи и животу рђава. Али још рђавијом чини децу она Мама која је као „лед хладна“, која не дозвољава ни близу да јој приђе дете, не говори му тепајућим речима, не награђује га, не помилује га —- таке маме, „ледне-маме“, створе од тих малишана: бездушну децу.

Кад се сад замисле ове две маме да ли добро ваепитавају децу 2 — Свака се претвори у „свезнајућу Маму“. Метина, о дечијем душевном и телесном животу, о васпитању ни једна није учила, а није ни читала ништа: али пред обема је ено отворена књига: дете! Оне добро знају васпитавати јер су матере. Ово је њихово сво знање и свето убеђење. Не дође им у памет, шта вреди отворена књига, кад оне ни писмена не познајуг — Али кад бих маме и будуће маме васпитатељке увиделе, да и васпитање има своју азбуку коју треба знати; да као што треба знање при однегивању цвећа, и знање да се од камена подигне дивна статуа, тако исто треба знања и при васпитавању деце; онда се маме не би задовољиле е онима здраво скученим кругом и много пута осуђеним једностраним искуством које су у кругу евојих родитеља или поред деце стекли, него би училе, училе би до смр-

Чуруг 6. (19.) окт. 1901.

да.

ЖЕНСКИ СВЕТ. о.

ти, као добар свештеник, добар васпитатељ и...... и преобразиле би се у праве драге Матере, као што су старе биле, али паметније, јер би научније васпитатељке своје деце биле, него оне које

су њих васпитавале.

Права Мати и паметна васпитатељка нека буде Мама! Како необично звучи ово потраживање. Навикли емо да „Мати“. само толико значи: „воле дете“. Али пак коме би најпотребније било да се разуме у васпитању него оном ко највећма воли дете — дакле: правој Матери 2 Јест, „права Мати“, која треба тим и таким именом да се дичи, не само да треба да воли него и добро васпита своје дете. Те кад јавна настава изучава за васпитатељке само оне женске, које се том звању (забавиље, учитељице) одају, а не пак породичним матерама, онда права Мати нека надокнади то, и „нека учи васпитавати. Свака би о томе да се увери да од „праве матере“ не очекујемо ништа друго, доли само милошту. Поплаши их онај Факт да то није доста па да буду: праве матере. Истина, без љубави не може ни једна, мати бити „права мати.“ Још није та, али брзо може том да постане. Нека одржи љубав, од њене снаге нек не попусти ништа; али нек њоме разборито управља. Моћна. је сила љубав, али ову само знање може учинити благословеном. Учи даклем Мама, учи, знај како треба волети, што толико значи: како треба васпитавати — твоје детег! Знај и онда ћеш бити управа драга, Мати“ !

Ове моје „Маме“ ће до краја саслушати моје чантрање, поред ува ће пустити мој добар савет, и њих највише ће се разљутити на мене што је ова песма гласила само о мамама а о татама није.

О татама2 — О татама нећу ни клетог словцета да рекнем. Било би већ време да и они ступе као прави очеви. Али маме, судба је тате на ваше руке, не на ваш мали прст поверила, — те их и ја на њега поверавам, а сад само их окрећете и само их дељите, ви, „драге матере!

Част и највеће поштовање изузетцима ! !!

М. 6.