20. oktobar

+

6 М Е

РЕ

р—.>

Ј МГ

и“ ј У

=

А Рада Га И! 5 1 мј :% ' '

1

панаине = дао њ

|

СТРАНА 8

20 ОКТОБАР

____Ао миветаваВУсесевр и ,_

· Сраљстовитао

и: РЕ

Стаљинска водоводна централа

, У ће, осамстотинито по реду... Москва Улази у девето столеће свога живота. У току тих осам векова њене зидине гледале су слом војски монголских канова и пољских краљевића, шарених Наполеонових пукова и мрких дивизија Хитлерових пљачкаша. Све те освајачке војске разбиле су се о јаке зидине Москве.

Московско пролеће је у знаку цвећа. У стакленим лејама цвату руже, лепе: кате, каранфили, Цвеће се може купити на сваком тргу совјетске престонице. На булеварима, у вртовима и парковима баштовани су одавно приступили спремању земље за леје. Током овог пролећа биће засађено преко 900.000 дрвета и украсних џбунова, створиће се двадесет девет нових булевара.

Чим је грануло пролеће, осетно се повећала тражња сезонских лаких одела, пролећних шешира и огртача, летње обуће. У трговинама влада велика живост, коју убедљиво илуструје један податак из првих пролећних дана: само за један дан (последња недеља У месецу марту) Централни универзални московски магацин посетило је 112.000 људи, То је рекордан број купаца у Магацину од почетка 1947 године; - У згради Министарства текстилне индустрије СССР отворена је за најширу јавност изложба пролећне текстилне продукције. Изложено је преко 2.500 узорака тканина израђених у највећим совјетским текстилним фабрикама.

У предграђима совјетске престонице и У оближњим градовима и селима одржани су пролећни вашари. Сељаци су донели на те вашаре месо, мзсло, кромпир, поврће, Задружне организације отвориле су своје трговине, у којима се продају тканине, намештај, посуђе, пољопривредне алатке.

Али оно што је најкарактеристичније за московско про леће јесте снажан развој радова на даљој изградњи и социјалистичкој _ реконструкцији града. Брзо расту вишеспратне куће на Тргу Мајаковског, У Улици Горког и у другим рејонима престонице. Ту су примењени методи убрзаног грађења. Рат је видно утицао како на спољни облик Москве, тако и на њено градско газдинство. Стога се приступило решавању великог задатка: Москва ће постати још лепша и

МИ

Москву је дошло проле-

· уређенија него што је била пре

рата. Московски градски совјет недавно је одобрио план

' најхитнијих радова на обнови » и развоју града у 1947 години.

До краја ове године Московљани ће добити 569.000 квадратних метара нове станбене површине. Совјетска влада одредила је за овогодишњу стан“ бену изградњу у Москви велика средства: 703 милиона рубаља. Поред тога, 256.000 милиона рубаља биће утрошено за оправке и што боље уређење станбених зграда. Прелазом _ совјетске индустрије на израду мирнодопских производа омогућено је више-

_ струко повећање снабдевања

новоградњи разним грађевинским материјалом. Године 1944, на пример, за оправку московских зграда било је утрошено само 873.000 тона гвожђа намењеног радовима на оправки кровова, а 1946 године — 10.000 тона. Ове године пак, московски градитељи добиће 18.500 "тона гвожђа за кровове, четири и по пута више нето што је утрошено 1940 године.

У многим московским улицама можете посматрати радо ве на постављању дебелих цеви плиновода. По завршетку изградње моћног плиновода Москва — Саратов, совјетска престоница троши данас три пута већу количину плина него пре рата. Скоро половина укупне количине плина, коју Москва добија, служи подмирењу _свакидашњих потреба

па

у Москви; сала за филтрирање

становништва, Исто тако, саратовским плином снабдевају се многи московски заводи и електричне централе. Током 1947 године још 50.000 московских станова добиће плин

Знатно ће се повећати ове године и московски градски саобраћај. Превожење тролејбусима порашће за 134%, а аутобусима за 22,6%. Московски заводи израдиће ове године 100 трамвајских кола ж 350 тролејбуса, Аутомобилски завод „Стаљин“ даће до краја 1947 гбдине седамдесет пет великих, лепих и удобних аутобуса нове конструкције.

Већ у првим пролећним данима приступило се даљој реконструкцији многих тргова, Улица и кејова. Двеста педесет хиљада квадратних метара коловоза биће асфалтирано до краја године, а темељне оправке извршиће се на 260.000 квадратних метара. За те радове одређен је кредит у износу 55 милиона рубаља — за 50% већи него прошле године.

Међу важне задатке поратне обнове и развоја московског градског газдинства спадају: даље повећање продукције робе намењене _ становништву, отварање нових магацина, подизање нових школских зграда, позоришта, болница. План за 1947 годину предвиђа даљи развој државне и задружне трговине у Москви. Биће отворено 720 нових магацина, 330 ресторана, кафана и бифеа. Совјетска влада дала је кредит од 32,600.000 рубаља за оправку болничких зграда и њихово што боље уређење. У току ове године биће отворено неколико биоскопа и радничких клубова, а завршиће се и изградња драмског позоришта са 1.000 седишта у Стаљинском рејону престонице.

Ово пролеће значајно је за Московљане и утолико што је совјетска влада, поред осталих одлука о даљој изградњи Москве, одобрила и подизање првих московских. зграда које ће имати шеснаест до тридесет и два спрата. Те зграде неће личити на америчке „небодере“ ни по архитектури, ни по изабраном месту. Оне ће органски ући у архитектонски склоп нове социјалистичке Москве. Подићи ће се на високим местима, отвореним, приступачним светлости и ваздуху. Предвиђено је да се зграда од тридесет два спрата подигне на највишој тачци Москве — на Лењинским Брдима. Једну од двадесетшестоспратних зграда градитељи ће подићи у крају који спада међу најбогатије зеленилом — на Лењинградском друму, а пет шеснаестоспратних кућа биће саграђено у разним рејонима совјетске престонице.

Л. ЈУШЧЕНКО

9 МАЈ 1947 %

А опиииивп—в

ТИ тежи Ћ У

Тролејбуси

ново превозно средство Београђана.

из дана у дан Београд ве више добија изглед мо. дерног града. Недавно је преуређен главни трг, Теразије, и центар Београда је добио сасвим други лик, Преуређење Београда, нарочито Теразија, значи много не само за ње: гов естетски изглед, већ и за развитак живота самога грзда, а поготову за развитак са обраћаја.

С Теразија су скинуте шине трамваја број 1. Туда више не иде трамвај. За сада на линији Калемегдан — Славија саобраћају аутобуси, а кроз не: колико дана ће аутобусе заменити тролејбуси, Све припреме за почетак саобраћаја

тролејбуса су завршене. Подигнути су тролејбуски _ стубови, постављена тролејбуска

мрежа. Предност тролејбуса над досадањим превозним средстви“

ма је врло велика, Превоз путника је много Уудобнији тролејбусом него трамвајем

или аутобусом. Тролејбус иде без велике буке, и насупрот трамвајима лагано креће. Тролејбус веома лако савлађује узбрдице, што много значи за Београд, град са великим У“ спонима и нагибима, Код тро: лејбуса нема наглих мењања брзине, она се постепено развија и смањује. Он може да развије брзину до 100 километара, али у градовима је дозвољена брзина до 45 километара на сат. Поред свих до сада наведених предности, несумњиво да је највећа та, што тролејбус не троши ни бен“ зин ни нафту. Бензин и нафту бисмо морали увозити, што би свакако било скопчано С

великим материјалним издацима, Тролејбуси троше електричну струју, добијену од домаћег угља. Електрификацијом наше земље саобраћај тролејбуса ће се све више развијати. У Совјетском Савезу је први тролејбус почео да саобраћа тек пре 12 година. Данас је он једно од најважнијих саобра· ћајних средстава, како у градском тако иу међуградском саобраћају.

У Београду се за сада уводи само једна тролејбуска линија, која иде најважнијом град.

ском саобраћајном артеријом, Калемегдан — Славија. Увођењем тролејбуса У саобраћај, и то баш на тој линији која пролази кроз центар града, добиће се много. Више неће, бити буке по главним улица“ ма. Додир гумених .точкова тролејбуса са асфалтом ствара готово нечујан шум. Сем тога, тролејбус се креће лако ние ластично. Није везан за шине, може да скреће 4 метара десно и лево од жице за коју је спојен тролама.

На линији Калемегдан —

Славија постављена је тролеј

Тролејбус на улицама Београда

буска мрежа у два правца, ба

да се на. Славији завршава круг _ којим ће тролејбуси окретати. Тај круг послу~

жити као база за нову линију Славија — Душановац, која почиње да се изграђује. Везивањем Душановца за саобра“ ћајну артерију Калемегдан Славија, решава се важно пњ тање превоза путника најна“ сељенијег краја Београда, Од Славије тролејбус ће ићи Бу леваром Југословенске арми Бокељском, Војводе Глигора, Крушевачком, _ Господара Ву. чића, Ђердапском, Јужним булеваром, Максима Горкот, М децембра и Маршала Толбухи, на до Славије. Цела линија ће бити изграђена У оба правца, Тролејбуса ће бити довољно, тако да ће они пролазити сва ка три до четири минута,

Дуж целе тролејбуске линта

лефонска говорница и киоск.

За смештај тролејбуса из грађује се нова модерна гара: жа. Главни радови на изград“ њи гараже су завршени. Она ће моћи да прими 30 тролеј“ буса.

. За неколико дана завршава ју се радови на постављању кружне тролејбурске мреже на Славији. Чим радови буду готови, тролејбуси ће почети да саобраћају.

Снабдевање трађана уљем

мора се избршити плансви и благобремено

(ата предузећа „О. грев располажу знатним количинама угљакоја сувећоп теретиле слагалишта на Сави, те уколико се за кратко време не растерете, предузеће >0грев« ће морати да приступи превожењу угља на удаљенија слагалишта, Тиме ће се повећати режиски трошкови, а самим тим и цене угљу услед претовара, истовара итд. Угаљ ће квалитативно бити лошији.

До оптерећења слагалишта дошло је углавном због тога, што грађани нису на време и правилно _ упознати да се са прелазом на планску привреду прелази и на планско снабденису обраћали

вање, и зато довољно пажње на позиве ИНО-а да се благовремено

снабдеју потребним количинама угља. Овај пропуст се мора отклонити тим пре, што је према плану _довоз угља за огрев предвиђен за пролеће и у току лета, док ће се саобраћајна средства у јесен и зиму употребљавати готово искљу“ чиво за превоз летине, угља за парно грејање и индустри“ ске потребе итд. Треба правилно схватити да је угаљ који се налази на слагалиштима доброг квалитета, комадни лигнит разних врста, да му је цена утврђена и врло повољна, да је сув, те да је много

Коначни биланс радова на преуређењу Теразија

Теразије, центар _Београ, измениле су за веома кратко време свој изглед. Нема више водоскока и скверова. Уместо тога Теразијама. се пружа сада леп, 22 метра широк, асфалтирани коловоз. Теразије су добиле модеран изглед — изглед центра великог града. М то за свега 25 радних дана.

У нормалним приликама тако обиман рад, као што је потпуно _ преуређење _ Теразија, изводио би се три месеца. За: хваљујући залагању како плаћених, тако и добровољних радника + чланова свих масовних организација — тако велики посао завршен је за све та 25 дана. _

На преуређењу Теразија ра“ дило је дневно 450 плаћених и 300 добровољних _ радника, који су давали 187.000 радних часова. Добровољном радном снагом уштеђено је око + мили он-и 800.000. динара,

На почетку радова на Тера: зијама вађена је дрвена коцка, која је раније покривала цео трг, Извађено је 7230 квадратних метара дрвене коцке. Земљаних радова, ископане и однесене земље У растреси. том стању било је 4030 кубних метара. Разбијено је и одвезено 3948 кубних метара бетона. Завршни радови су били радови на асфалтирању. Асфалтирано је укупно 9500 квадратних метара и то: 6100 квадрат-

них метара коловоза мн 3400.

квадратних метара тротоара. По завршетку радова на Теразијама, Извршни народни одбор приредио је у Топчидеру ручак радницима - учесни“ цима на преуређењу Теразија. Том приликом додељене су награде радницима који су се

највише залагали на посљу.. беже. Награде је. добило. 38 раде

боље да се сад снабде добрим и сувим угљем, него да се дочека зима без икаквог угља. У јесен и у зиму треба снабде“ вати само оне грађане који буду долазили у Београд у циљу запослења, као и оне који немају повољних просторија за смештај угља.

Да би се радницима и намештеницима _ омогућила куповина угља, Месно синдикално веће је ступило у везу са Градском штедионицом, која је спремна да и ове године, као и прошле, Креднтира раднике и намештенике за набавку угља и то преко кредитних бонова. Међутим, иако је Одељење трговине и снабдевања ИНО-а више пута преко дневне штампе позивало предузе-

ћа и установе да на време прикупе потребне податке о радницима и намештеницима

који желе да се снабдеју УГљем, иако је Градска штедионица преко дневне штампе поставила рок за подношење података до 1 маја, до данас је Градској штедионици потребне податке доставило свега 18 предузећа,

Да би се овај недостатак отклонио, потребно је да управни одбори подружница одмах ступе у везу са управама предузећа, ' односно установа, и да им објасне да је потргбно да службеник одређен за снаб-

девање одмах прикупи лодатке -

| Вучење 12 јуна 1947

цена срећака

Срећке се могу купити код Свих окружних, ср матере ера а врели ере театру дуње.

ГРАДСКО МОЛЕРСКОФДРБАРСКО ПРЕДУЗЕЋЕ

„ДУГА“

Бранкова 3 . тел. 20-766

Прима на израду све молерско-

фарбарске радове у Београду и унутрапињости, 5869 1—1

са Ватом чек. уплатницом,

а радницима и намештеницима који желе да се снабдеју угљем на кредит, означујући за сваког појединца коју количину УГ> ља жели (највише три тоне) и да ове спискове доставе Градској штедионици најдаље до 15 маја. Управни одбори подружница, преко повереника синдикалних група и под“ одбора, треба правилно да 06јасне сваком поједином раднику и намештенику да је благовремено снабдевање угљем у њиховом интересу, а да је снабдевање олакшано кредитирањем. Уједно треба позвати раднике и намештенике ла

што пре испуне своје обавезе, из прошле године према Гра-.

ској — штедионици, Техни“кредитирања остаје иста као и прошле године,

имају кредитне

та, ако доплате готовим новцем разлику у цени.

Комисије за снабдевање и станове код подружница тре“ ба да воде рачуна о томе да радници и намештеници добију угаљ доброг квалитета са допуштеним постотком од 10 до 159 ситног угља до чега долази услед превоза, истовара итд, а да на време интервенишу код Градског предузеБа, »Огрев« ако дође до случајева као прошле године ка-

4је Дим, 100.—=

тја | Дим, 50.— |

овде исећи

с тим 57, радници и намештеници које, бонове могу: на самом стоваришту _ узети : ако желе угаљ бољег квалите. !

да су из непознатих разлога неки добијали угаљ доброг квалитета, з неки слабијег,

На крају је потребно нагла: сити да ће радници и намештеници као и остаљи грађа“ ни благовременим снабдевањем користити не само себи, већ да ће и помоћи народним ваза: стима у планском снабдевању нашег града као п управама рудника у планском раду, отпреми и растерећењу њихових стоваришта,

Велнипр НАКЕЉИЋ

„Стрелци“

· многи несавесни грађани га ђају разним предметима живо. тиње у Зоолошком врту .«ач

— Ово ти је, брате, боље стрелиште него оно што је било на Таш-Мајдану!!

СРЕЋКЕ ДРЖАВНЕ КЛАСНЕ ЛУТРИЈЕ 1 класе 6 кола ПУШТЕНЕ СУ У ПРОДАЈУ | | ПРЕМИЈА ДИН.

је, и оне која је већ изграђе« на и оне које се тек изграђује, подићи ће се модерне тролеј буске станице. На Теразијама се већ зидају две: једна пио пред хотела »Балкан« и друга испред инвалидске књижаре, Зидови тролејбуских – станица биће од стакла. Поред чекао ница у станици налазиће се те.

200.000. –

тн Дин. 200.—

еских и месних одбора ратних војних Ив валида, а поштом се могу поручити на доњу адресу

СЕКЦИЈА ЗА ЛУТРИСКЕ ПОСЛОВЕ РВИ БЕОГРАД — Нушићева 6

Овим поручујем за [ класу 6 кола

целих ерећака њихову

помиње наиве са ннананене

те ћу Вам

Име и презиме

Место н задња пошта Улица н број

четвртина срећака по 50 половина срећака по 100 по

вредност послати по ОДМАХ, а свакако пре почетка вучења.

0,

пао а не втаа нв ианинннинане |

примитку срећака

__(аитко исписали но у коверти послати на горњу адресуј