20. oktobar

4 КИ

Код „Путника“

>

КОДА Дина ЉЛ

ПОЉЕ ПА МТВ ДО Пира а г

и

МАЛА КА 1

ГРАЂАНИ БЕОГРАДА луеф ла ар

7“ = Молим вас, хтела бих да ми кажете да ли се могу

добити љуте папричице на Бохињу»

'

који

Погодан начин обавештавања о таксирању уверења

КУ рејонским народним одбори-

ма странке увек траже од чиновника _ обавештења — колико таксе треба ставити на неку молбу или уверење. На тај начин чиновници губе драгоцено време у давању обавештења, Понекад чиновници у журби не објасне тачно колико таксе треба за молбу или уверење и странке, после дугог чекања у реду, морају да се враћају и додају таксене марке, зато што су из незнања погрешно купиле.

Овако не само да грађани губе доста времена, већ се и повећавају редови пред шалтерима канцеларија, Чиновници се задржавају такође са сваким грађанином понаособ, дајући _ обавештења која су понекад непотпуна.

Мислим да би требало у народним одборима и другим надлештвима ставити на видном месту таблу са тачним обавештењима од колике вредности таксене

Како да се отклоне редови за карте моторног воза и аутобуса

уристичка сезона је у пу-

ном јеку. Велики број Београђана користи свој годишњи одмор одлазећи на море, у планинске крајеве, или по разним бањама.

Из обавештења Главне управе за туризам и Путника сазнаје се да су хотели и пансиони у Словенији и скоро це“ лом Далматинском _ Приморју заузети до конца августа месеца, Исти је случај и са јужним приморјем. Отуда је и главна железничка линија Бе“ отрад — Сарајево — Дуброввик претрпана путницима. За моторни воз, који саобраћа једанпут дневно у томе правцу | врло је тешко добити карту. Управо, та тешкоћа је проузроковала да се последњих дана виде пред билетарницом Путника читави редови грађана, који сатима чекају да би купили корту за моторви воз Београд — Дубровник, То чекање иде токо далеко да многи дођу око девет часова увече са столицом и заузму место на тротоару испред Путника те тако преноће на улици, да би тек сутрадан у 8 часова, кад се билетарница отвори, били међу првима и сигурно дошли до жељене карте, Не= сумњиво да овако дуго чекање у реду, по цену непроспаване ноћи на улици, оставља ружну слику баш у центру града. у

Нешто слично је и са прода“ јом карата за аутобусе код 4утобуског предузећа „Ласта. Тамо се продаја карата врши од седам часова ујутро за све аутобусе који полазе тога дана после подне у свим прав“ цима, а поподне продаја карата је за оне аутобусе који полазе тек сутрадан пре подне, и евде је увек гужва и доста дуго чекање, које је скопчано са сталном неизвесношћу да ЛИ ће бити довољно карата за оне са краја реда. ;

Овакве појаве стварају безброј непријатности, како онима сатима чекају У реду, та“ ко и самом особљу У билетарницама, које је врло често изЗдожено неразумевању нервозне

'блике. Миа је прека потреба да се томе нађе неко правилно ре“ шење. У првом случају, Код продаје карата за моторни воз у билетарници Путника, теже је то из разлога што је број карата ограничен и што се број кола у моторном возу не може у скором времену повећати, Но, да би грађанство избегло ноћивање на улици, могло би се приступити стварању пописа путника који желе одређеног дана да путују, тако да о“ нај ко је убележен више нема потребе да чека у реду. Мишљења смо, кад се такви спискови примењују за разне ло“ калне излете, као и нешто слич но за авионске карте, да би м овде добро дошли. Кад се већ карте не МОГУ продавати 'раније, пре одређеног дана, онда би овакав списак могао да осигура путнике од сумњивог и дугог чекања у реду;, тиме што би свако тачно знао када може доћи у обзир за кулови“ ну карте, те му не би терабло да чека сатима У реду.

Код продаје аутобуских карата У предузећу „Ласта раније су сами путници заводили овакво пописивање, те су се

|;

Оз

карте тако добијале без чека“ ња у реду. Но, ни то није био најбољи начин, јер је спискове водио неки од путника, уместо да то води службеник аутобуског предузећа, те је врло лако могло доћи до неспоразума и промена у самом списку. Са“ да, међутим, ни такви спискови се више не примењују, јер 0собље билетарнице неће да води рачуна о томе, већ продаје карте ономе ко први дође пред шалтер. Отуда су силне гужве и чекања пред билетарницом.

И сами путници треба да са своје стране буду увиђавнији

Фронтовци Трећег рејона (Четвртог насеља) раде добровољно на преношењу грађе на једној од београдских грађевина

и да одржавањем реда и по штовањем прописа саобраћајних предузећа олакшају рад на томе, како би служба продаје карата била што боља и како би се отклонило непријатно чекање у редовима. Посебно, сама предузећа су по. звана да о томе поведу више бриге, како би дошла до успе“ шног решења тога проблема и да отклоне ругло из нашег главног града, Саво МАРИЋ

БЕОГОЛЋАМИ_1А_РАДУ

Штетан утицај билијара на омладину

ише пута је писано о штетном утицају билијара на омладинце и о потреби да се игра билијара 0граничи или забрани.Међутим, она се све више шири, а нарочито по пери-

ферији града. У Маринковој Бари и на Душановцу има, на пример, седам кафана са билијарима,

Ове кафане су увек пуне и то на рочито – омладине која _ долази да »кибицује« и »играч. Омладина свраћа у кафану зна по једну партију«. А у међувремену, док чека да дође кафеџије јој нуде

ва ред, услужне по једну« _ Један — порок повлачи други. Омладини св навикава да

проводи своје слободно време по кафанама, одаје се алкохолу, или се окупља око карташког стола и билијара. Данас, када наша радна омладина ствара дела којима се диви цео свет, а своје слободно време користи за културно уздизање или се бави фи“ скултуром — један део несвеоне 0младине још увек живи по начелама

старог, трулог друштва, кога смо ми већ одавно одбацили.

Да би се ова штетна појава отклонила, била, би потребно да се омладинске организације замнтересују и преко својих свесних чланова утичу на ове омладинце да пођу конструктивним путем, путем рада и правилвог васпитања,

Исто тако би било потребно да и народне власти поведу рачуна о таквим локалима па, или им забране

да држе билијар или, у крајњој линији, Ј

ла их затворе.

Стеван В, МИЛИЋ Ђакона Авакума 100

марке треба ставити на поједина уверења или молбе. Поред ових обавештења, могло би се ставити каква све уверења и потврде треба грађанин да набави да би поднео извесну молбу. Тиме би се избегло непотребно лутање и чекање грађана у редовима, а чиновници не би губили време у давању обавештења странкама и

брже би осављали свој посао. Драган РИСТИЋ.

ж

У јавне телефонске говорнице треба ставити именике

исано је већ о неуредно-

сти несавесне публике у новим тролејбуским чекаони“ цама, о томе како се ломе прозори и да чак мора по један милиционар да пази на њих. Но, није само у томе штета, коју несавесна публика наноси јавним објектима.

Како уз тролејбуске чекаониде има и по две телефонске јавне говорнице, а у којима, нажалост, поред телефона, нема телефонског именика, то су

Бем

~> 65

(У 5

1 Удар

нови зидови ових

говорница већ на много места ислисани разним телефонским бројевима, које несавесни грађани, користећи телефон, прибележавају.

Било би потребно да се овом стане на крај, да не би такви нови зидови постали у најкраћем времену прави телефонски именици и да се после сваких двадесетак дана морају наново кречити, А то ће се најсигур“ није постићи, ако се у таквим говорницама поставе и теле-

фонски именици. с. М.

ж

На обали Саве

ших трудбеника да се обнови порушена земља. јече пароле по свим фабрикама и радноницама »Дајте више челика домовини«.

И док се гледа да се искористе сва расположива средства за ту сврху, дотле преко, на левој обапи Саве код нелезничког моста, леже вагони и вагони разбацаног челика који рђа, као да нико о њему не води рачуна. Тамо пежи и једна маши-

на за мешање цемента,

Меродавни би требало да се заинтересују за то да пошаљу једну комисију да извиди ствар

на пицу места. Драгољуб ЧОЛАКОВИЋ

Незнаног Јунака 15

у) Део желише Купиши лепу и актфуслну Књигу посетите добро сорширану

КНЊИНЖНАРУ „ГЛАСА“

на углу Теразија и Булевара

Џрвене армије број 1

Београд

Књижара шаље Књиге у упу“ фшрашњост по поруџбини.

пропадају велике количине гвожђа У ери гигантског рада на-

Истовар поштанских пошиљака из вагона

Достава поштанских. пошаљона

функциочише тачније него пре раша

план АНА

(раног радног дана у 7 ну 15 часова крећу из својих — пошта на терен београдски достављачи писмоносних пошиљака и новца, Двапут дневно они обилазе, одређеним радом, своје улице и испоручују Београђанима поштанске пошиљке,

У Београду је достава децентрапизована

Испорука пошиљака — достава функционисала је пре рата на ша блонско-бирократски начин, који се годинама није мењао. Сви достављачи су се скупљали у пошти код жЖелезничке станице, ту су сатима помагали при расподели поште и полазили, натоварени великом количи» ном поште, често далеко на периферију, У поједине улице су на тај начин стизали тек касно поподи=потом се опет враћали у полазну пошту да поднесу обрачун и тек онда одлазили кућама, Њихов рад је често трајао по 16—18 часова дневно.

Сада није тако. Достављачи полазе из неколико пошта, где у међувремену ауто-ходовима стижу Све пошиљке, за чију је испоруку свака од њих одређена,

Рационализатор Урош Ратновић

Да би оваква реорганизација рада могла да буде извршена, требало је из основа изменити и систем расподеле пошиљака које стижу у Београд, Пре рата се најпре вршила подела по »квартовима« а потом по »доставним рејонима«, посао скопчан са радом 15 службеника-стручњака са праксом од најмање годину дана и помагањем од стране свих достаћљача, Овакво гломазно и споро пословање замењено је, по ослобођењу, заслугом помоћника управника поште на Тргу братства и јединства, Уроша Ратковића, једноставним »азбучним

системом« дељења, У претходној деоби шошиљке за све улице које почињу словом »А«

скупљају се у један преградак, које почињу са »Б« у други итд, У другој завршној деоби, пошиљке из прегратка »А« деле се по улицама (Албанска, Аугуста Цесарца ин др.). Тако груписане пошиљке преузимају надлежне поште, чијим достављачима остаје још да их среде по кућним бројевима тј. по реду којим обилазе свој део града,

Како се достављају пошиљке

Достављачи разносе по ознаменим адресама све писмоносне пошиљке, оз бичне и препоручеџе, а упутнице и чековне уплатнице у вредности до 5.000 динара (изузев за државне Установе и војна лица) исплаћују на лицу места корисницима, О другим пошиљкама остављају корискику извештај. Ако се у моменту доставе не може наћи прималац ни ма ко од његових укућана, достава се покушава још једанпут, После два покушаја обичне пошиљке се враћају пошиљаоцу као неиспоручене, а о препоруци, упутници и чеку оставља се извештај са назначењем где треба да се подигне односно реализује, Овакве пошиљке се чувају још 7 дана код односне поште. Уколико се у том року корисник не јави враћају се натраг,

Што се тиче пакета, доставу на дому врши само пошта на Тргу братства и јединства на својој територији и то једанпут, па ако се прималац не нађе оставља се одгозарајући извештај, Остале поште у по гледу пакета остављају извештај при маоцу о приспећу, са назначгњем где треба да га подигну. Пакети се чувају па одређеној пошти још 30 дана, уколико пошиљалац није одредио друкчије и нису покварљиве садржине, а за то време рачуна се лежарина,

Шта траже Београђани од достављача...

Достављачи се труде да тачном и брзом доставом задовоље све кориснике, али се притом, наравно, морају држати одговарајућих прописа своје струке. Они тако не смеју неисплаћену упутницу — чек да носе собом, не смеју да врше исплате у бифеима, на улици итд. Њима је забрањено да пошиљке предају настојвицима зграда, да их издају без каплате порто-таксе уколико је ова палепљена и сл,

.. ад шта достављачи од њих

Достављачи такође имају споје захтеве, али су они такве природе да би њихово остварење само користиЛо грађанима,

Ту пре свега долази оспособљавање и монтирање кућпих ковчежића за пошту у свима зградама, а нарочито у оним које имају више од једног спрата. На овим ковчежићима треба читко да буду означена имена свих корисника, чије би се пошиљке ту стављале,

Може се са сигурношћу тврдити да би се брзина доставе па тај начин више него удвостручила, јер би изостало пењање достављача по бескрајним степеницама, звоњење и че. кање, Сем тога, пошиљке се Не би враћале, већ би их власници могли подићи п следећих дана, – сигурност пријема би се повећала итд,

Нетачне и нечитке адресе чине дру гу тешкоћу, Зато грађани треба свима, са којима се" дописују, да достављају своје тачне адресе ми да их упозоравају на потребу правилног адресовања, Тиме ће се постићи да десетине хиљада пошиљака пронађу своје власнике и да не буду после истека рока чувања уништене као неуручиве, уколико се не пронађе ни пошиљалац,

Сеобе,

И приликом сеобе грађани би требало да воде рачуна о томе да нове адресе пријаве како власнику зграде, односно настојнику, тако И пошти која у њиховом крају врши доставу (која је то пошта они могу сазнати од свога достављача), На тај начин би већ сутрадан дошли до своје пошиљке.

спискови станара

Сем тога, једном наредбом Мзвршног одбора било је својевремено утврђено да се у партеру сваке куће мора налазити списак стана са бројевима станова односно спратова и свима променама. Оваквим списковима су се користили и достављачи приликом испоруке пошиљака, Међутим, после кратког времена, многих оваквих спискова није било, други нису исправљени или су се од многих исправки запрљали итд. Потребно је у сваком случају да се ова наредба обнови или да се узму на одговорност они Који је се не придржавају, У та

Шта треба да знају претплаткици преградака

(фахова)

Кориснипи, који примају дневно веће количине пошиљака, као што су надлештва, установе и привредна пре-

дузећа, могу по свом куриру преузимати приспеле пошиљке, уколико су претплатинци поштанских прегра-

дака, Овакви преграци постоје у Бе. ограду само на пошти у Таковској 2. За сада је искоришћено 650 од 882, кољико их укулно има. Потребво би било да се остала заинтересована предузећа што пре обрате поменутој пошти претставком (са 10 дина. ра таксених марака) и да траже резервисање _ једног _ прегратка. – Претплата на преградак износи 10 динара месечно за државна надлештва и установе а 50 за привредна преду. зећа и приватнике, и плаћа се најмање тромесечно унапред.

Пошиљке могу претплатници поди-

зати од 6—21 час, али је препоручљиво да их подижу од 6—8 и евен. туално други пут од 11—12 часова,

На тај начин би подигли највећи део пошиљака и могли би по њима одмах да поступају. Претплатници подижу пошиљке помоћу кључа, који им се за стално ставља на расположење ради отварања њихових преградака, Ако за претплатника има препоручених пошиљака и пакета са штампа. ним стварима, о томе ће у прегратку наћи писмено обавештење н подићи их на одређеном шалтеру,

Сви претплатници преградака дужви су да пошти у Таковској 2 подносе писмепи извештај о свакој промени назива, адресе, бројева телефо. на, а ако су опуномоћили пошту за вирманисање, онда и о промензма У бројевима текућих рачуна. Потребно је, исто тако, да о тим промепама известе и пошту која врши доставу У рејону где се налази њихово пре“ дузеће, да не би један део пошиљака примали преко улице, а други преко прегратка, Сем тога, претллатници треба да упозоравају оне са којима се дописују да за адресу не ставља. ју улицу већ само број прегратка.

Потрамивање пошиљана

На основу оригиналне признанице, или потврде ако је признаница изгубљена, може се код сваке поште У земљи у року од године дана од дапа предаје рекламирати губитак пошиљке, Потраживање се врши на нарочитом обрасцу, а пошта га реша- _ ва у року од 30 дана, после чега стоји кориснику на расположењу захтев за накнаду штете.

Међутим, мако ова накнада постоји, јаспо је да је то последња сатис. факција заннтересованом лицу. Не ки пут вредност појединих пошиљака, са посебног личног – гледишта шиљаопа _ премашује _иифру _ накнаде, уколико није у питању вредносно писмо или пакет на којима вредност мора бити тачно означена, Оваква

макнада је оправдана начелно у СсЛлУчају више силе, а сваки други ма. чин губитка пошиљака избећи ће се 4

пооштреном пажњом м контролом по- шта с једне и правилним коришћењем _ њиховим услугама с друге стране,

Раша САВИЋ

по-_ У

ћ Ди а ОИ

х

.