Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
АНАЛИ ПРАБНОГ ФАКУЛТЕТА
430
Привредна организадија je према чл. 3 ове Уредбе дужна да y следећим обрачунским периодима, y којима остварује фонд плата већи од обрачунског, врати народном одбору износе које je дримила y вези са гарантовањем фонда плата. Дакле, није више реч о томе да остварује више од 60% од обрачунског фонда плата, тј. више од минималног гарантованог фанда плата као што je то био случај y 1953 (чл, 10 Уредбе о обезбеђењу ишхлате минимума фонда плата 27 јула 1953), него само фкшд плата већи од обрачунског, што je свакако повоЈкнкје за привредне организације. 28 децембра 1954 донета je Уредба о изменама и допунама Уредбе о платама радшгка и службеника привредних организадија, (Службени лист ФНРЈ, бр. 54/1954), која, задржавајући y основи систем гараитовааа извесних минималних платних фондава за радне колективе, ипак y исти уноси извесне измене које су y складу са новим концепцијама на којима je заснован наш данаппви платни систем y привреди, Чл. 52 ове Уредбе предвиђа да привредна организација која није остварила довољан дохцдак за покриће исплаћених плата може тај непокривени износ да подмири из свог резервног фонда (односно из резервног фонда плата, уколико га je основала y смислу чл. 28 исте Уредбе), уз обавезу да y каснијим обрачунским периодима овај износ врати y резервни фонд. Ако привредна организација ни y свом резервном фонду нема довољно средстава за ову сврху, народни одбор среза дужан je да јој обезбеди исплату плата до висине од 60% плата обрачунатих по тарифном правилнику. Дакле ггри гарантовању једног дела платнот фонда не узима ce за базу обрачунски фонд плата као досад, већ фонд плата обрачунатих по тарифном правилнику на основу радног времена и резултата постигнутих y раду. У чл. 53 исте Уредбе, слично прописима који су важили y 1954, одређује ce да je народни одбор среза дужан да привредној организацији пружи ово обезбеђење за месец y коме она није била y стању да исплати плате предвиђене тарифним правилником, a тако исто и за месец, разуме ce ако ова y том месецу не оствари потребан доходак. A уколико y дотичном месецу за који je већ дао обезбеђење, срески одбор не предузме Mej>e за санацију привредне организације или je не стави под принудну управу, или ce пак с њом не споразуме да ова прслује и без обезбеђења бар 60% од плата обрачунатих по тарифном правилнику, онда je y том случају дужан да дотјгчној организацији и даље обезбеђује наведени минимум платног фонда. Као пгго из овога видимо, и данас још увек постоји могућност да привредна организахрЈЈа може по свом лристанку и даље да послује, иако својим радницима и службеницима није y сташу да обезбеди, бар теориски узевита, никакав па ни најмањи платни фонд. Нова и последња Уредба о платама радника и службеника привредних организација, донета крајем 1954, регулише на повол>нији нач!сн него ранији rrpom-icH питање обавезе rrpi-шредне организације да врати суме које je добила од заједнице за покриће