Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

448

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

(побратим = vëllam) (30). Појединац je, како смо видели, редовво члан неколико ширих породичних трупа, исто онако, уосталом, као и у Црној Гори и Херцеговини, Племе се зове фис али и сој (Марко Мшьанрв); за братство Марко Мшьанов није знао посебан арбаяашкм термин, што би указивало или на сриску терминологију код арбанашких племена која je познавао он, или двојезичност код њих. Свакако новији je термин за братство „махала“. Припадност овим широким холективима огледа се у имену свакога члана племена. Пуно име грудског гл авара који je давао одговоре капетану Лазовићу гласи: Сокол Бац Прецај Ивезић Вуксановић (Вуксангељовић) Груда. Шта ова имена уствари означују? Сокол je лично име и укући ода му Баца он ће бити означаван само по личном имену Сокол, изван куће он je у роду Сокол Бац, ван рода зову га Сокол Бац Прецај (Прецај je један од родова у братству), изван свога братства (ИвезиДа) он je Сокол Бац Прецај ИвезиД, међутим у другој фратрији код Груда, (апш омем тако да назовем широку трупу ВуксангеллпДа Бунина ЛулДуровиДа и Вулаја према II варијанти предања о пореклу Груда Јовићевић, нав. дело, стр. 48 , 90, 110) он ће бигги ВукеангелзевиД. Ван племена он je Груда и тако га Лазовић и назива у ггисму БогишиДу. Да ли су ВуксангезьевиДи код Груда, ПетрушиновиДи код Бјелопавлића, ЂурковиДи у Пиперима фратрије, то je тешко са потребном извесношћу одговорити. Извесне одлике грчке фратрије несумњиво постоје. Таква широка трупа обухвата више правих братстава или кланова. У извесним моментимаможемо констатовати извесяу солидарност код те шире трупе, етзогамија се свакако дуже одржала но у племену које je било извесног тренутка егзогамо. Да ли je ова фратија, напр. ВуксакгељевиДа у Грудама, старо предвојено братство или су то можда удружена посебна братства, којима су касније приступала остала братства уплемену, то je тешко, према матвријалу који нам стоји на расположењу, одговорити. МогуДе je и једно и друго. И свакако да су те велике трупе, састављене од неколико правих братстава, настајале ■ на оба начина. Братственичка и племенска веза je у овим груттама трајна и појединац се не може замислити изван братства одн. племена. Ван те заједнице нема му опстанка. Најтежа казна je „личење", ко je претставлэа више но цивилну смрт за искљученог братственижа. Зашто ове и оволике ознаке за појединца? Када je трупа, будучи клан настао на основу одреДеног начина привреДиваша, он мора добити, а тим пре фратрија, спољне ознаке које га издвајају и чине целину према трећима. То су пре света име, заједнички предан (отшгте порекло) по коме се и добија посебно име, дазье последице групног живота су солидарност, активна и пасивна, свих чланова, заједница култа, некад врло значајна форма супраструктуре заједничког живота. Задржимо се укратко на овим моментима који стварају јединство братства. О основи колективном начину при-

(30) Иван Поповић: Неки гентилни и њима сродни термпни код Дрногораца и Арбанаса, Научно друштво HP Босне и Хердеговине: Радови, кн, I, одјељеше мсториско-филолошких наука, књ. I, стр. 49—84.