Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
504
АНАЛИ ПРАЕНОГ ФАКУЛТЕТА
пама садрже партијски документы, као што су: одлука VI Пленума ЦК ПУРП од 27. септембра 1972. године о реорганизации локалних органа на селу и задащша партијских форума и организадија везаним за ту реорганизацију, декларација I Зе.малске конференције ПУРП од 23. октобра 1973. г. о улози и задацима народних савета у друштвено-политичком систему НРП, одлука XVII Пленума ЦК ПУРП од 12. маја 1975. г. о начелима и начину увођења двостепене адшгнистратнвне поделе земле, а с тим у вези и о далој реорганизацији народних савета и локалних органа државне управе, као и низу других друштвених и привредних структура. Реформа локалних органа државне власти и управе била jé сировоВена у грима етапама. Њену правку основицу у пој единим етапама представлали су: у I етапи Закон од 29. XI 1972. г. о стварагьу општина и измени закона о народним саветима; у II етапи Закон од 22. XI 1973. г. о измени Закона о народним законима; у 111 етапи Закон од 28. V 1975. г. о двостепеној адмшшстративној подели земле и измени Закона о народним саветима. Поред тога, у вези са реформой донети су и друга закона, као нпр. Закон од 28. V 1975. г. о формирању Министарства администрације, локалне привреде и заштите средине, као и низ одлука Државног савета и наредбн Владе за њихово нзвршење. У свакој етапи реформе извршене су и измене неких одредаба Устава НРП. Y I етапи реформе укннуте су „громаде” (места села) и насел>а који су били уведени у нашу административну поделу законима од 25. септембра 1954. г. а на вьихова места упоставлене су на селу општине као поред малих градова најгшже јединице основне административно-територијалне поделе земле. На место 4.313 постојећих громада и делимично 54 насела формирано je 2.381 општина, чија je просечна површина повећана на 129 blm 2 , a број становника на 7.000, дакле у оба случаја скоро двоструко у поређењу са ранијим громадама ( 3 ). У још већој мери повећана су финансијска средства којима су располагали општински народни саветн, како услед спајања средстава ранијих громада, тако и услед повећања доприноса углавном предузећа и установа —за општински фонд ( 4 ). Општине су замишлене не само као јединиде административне поделе земле, већ и као друштвено-економски микрорегиони, у којима би деловале разне друштвене, политичке и економске структуре, значајне са гледишта правилног развоја села и обезбеђења одговарајућнх услова живота сеоског становништва. Тек у општинама, као релативно великим територијалним јединицама. могу правилно радитн организације, као што су оггштинске задруге, општинске колективне школе, базе землорадничких клубова, здравствени центри, штедно-кредитне задруге, сташще милиције, поохге итд. Тек синхронизовање свих наведених подела са основном поделом на општине
(3) Подаци наведени у говору П. Јарошевича: Реформа власти и управе на селу значајан корак у остварнвању програма VI Конгреса, одржапом на VI Пленуму ЦК ПУРП 27. септембра 1972. г. (4) Говор посланнка Б. Сружека, као посланика изветтггача комисија Сејма, о Владином предлогу Закона о огшгпшском фонду. Упор, стеиографске белешке са 7. седнпце Ссјма НРП од 29. новембра 1972. г., стр. 37.