Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

завися спровођење наше соцнјалне политике. Y овим јединицама непрекидно се одржава контакт власти са грађанством, са људима. Тамо ce разрешавају главки проблеми општег образовања н културе. Стога ce рад органа основних јединица, демократизам и ефикасност њиховог рада морају налазити у центру пажье целе партије” ( u ). Указујући на улоге сада постојећих двеју јединица у административно] подели земље П. Jaрошевич je рекао: „Општнна и град којн су најближи проблемима грађана и који непосредно остварују задатке планова друштвено-економског развоја земле и региона преузимају дакле од срезова широк диапазон њихових досадашњих задатака. Самим тим ће они постати основна карика у области организације и остваривања опште државних и локалних циљева. Међутим, војводства ће вршити функиије програмирања, координирања и надзора а такоВе и функцију решавања о жалбама против решења првостепених органа. Таква подела задатака и функција у складу je са друштвеним потребама, више одговара актуелним захтевима управљања, произилази из савременог знања о научно] организацији рада” ( 12 ). Може се дашде рећи да je реформа локалних органа државне власти и управе нмала много циљева, од којих заслужују пажшу следећиг .јединство јачања руководеће улоге партије, утицаја грађана на ток јавних послова и усавршавања функционисања администрације” ( 13 ).

IV

Устав НРП дефинише народые савете као локалне органе државне власти у појединим административно-територијалним јединидама. Закон о народним саветима после измена и допуна у 1973. г. дефинисао их je не само као органе државне власти, већ и као основне органе друштвеног самоуправлања радног народа (Закон о изменама и допунама од 1972. г. тако je дефинисао општинске народне савете). Према садашььем тексту закона, народни савети као локални органи државне власти руководе целокугшим друштвено-економским развојем на свом подручју и утичу на све установе и привредне организације на том подручју, подстичу њихов рад и врше над њима контролу. Међутим, као основни органи друштвеног самоуправлања они самостално организују задоволавање потреба становништва свог подручја, при чему свестрано користе месне иницијативе. Оба наведена аспекта делатности ыародних савета уско су међусобно повезана. Несумњиво народни савети, руководећи целокупним друштвено-економским развојем свог подручја, утичући на поменуте ј единице, подстичући њихов рад и вршећи над њима контролу, могу радити, треба да раде, и стварно раде на задовољавању потреба становништва свог подручја, али и обрнуто, када користе месне иницијативе, самостално организују задоволавање потреба становништва свог

(и) XVII Пленум ЦК ПУРИ, 12. маја 1975. г., KiW, Варшава 1975, стр. 21. (12) Ibidem, стр. 43—44. ( 13 ) „Декларација о улози и задацима народних савега у друштвено-политичком систему НРП”, коју je усвојила I земаљска конференција ПУРП 23. октобра 1973. r.

509

РЕФОРМА ЛОКАЛНИХ ОРГАНА ДРЖАВНЕ ВЛАСТИ И УПРАВЕ 1972—1975. Г.