Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
ЈУГОСЛОВЕНСКО ИНТЕРНО УПОРЕДНО ПРАВО потреба, могућности, карактеристике
Све до недавно углавиом до доношеђа Устава од 1974. под југословенским правом подразумевао се матье-више јединствени правый систем федерације. Мада je и раније, с обзиром на извесна нормативна овлашћења којима су располагале републике, као и с обзиром на постојање савезних основних и огаытих закона, било могућности да републике својим законима, у одређеним оквирнма, различито регулишу поједине материје, републичка законодавства су била, ако не увек једнообразна, а оно у најмању руку врло с.лична. Евентуалне мање разлике између законодавстава појединих ренублика међу собом, и савезног законодавства могле су практично да буду занемарене, тако да je за познавање југословенског правног система било довољно познавати савезно законодавство. Ствари су се, меЬутим, почев од 1971, а посебно од 1974, из основа промениле. Сада наше републике и покрајине имају далеко веће могућности да самостално нормативно регулишу низ области друштвених односа, и оне те могућности обнлато и користе. Отуда се, већ сасвим озбиљно, а за то ће бити све више оправдања, може говоритн о правним системима поједтших ренублика и покрајина. Дакле, уместо једног јединственог југословенског правног система, ми већ данас ииамо, донекле, а по завршетку периода усклађнвања закона са уставима имаћемо у потпуности, девет посебних правних система (односно само седам у оним материјама у којима аутономне републике у саставу СР Србије не располажу нормативним овлашћењима, као и ошша које се уређују јединствено за целу територију Републике). Отуда, југословенско право више није једнозначан појам. Овај појам данас има два значења, једно уже и друго шире. Уже значење појма југословенско право, значеше које губи у значају, тиче ce искључиво права федерације, тј. оних правних норми које у оставленој јој надлежности федерација регулише савезним прописима. Шире пак значење, значење које ce појављује као све оправданије, под појмом југословенско право подразумева или право федерације и права ренублика и покрајина заједно у материјама где постојн поделена односно заједничка надлежност, или пак исклучиво скуп nprjsa ренублика и покрајина у мате-