Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

485

ЈУГОСЛОВЕНСКО ИНТЕРНО УПОРЕ ДНО ПРАВО

Далмацији Аустријски граВански захсоник од 1811, са амандманима усвојеним у току првог светског рата, у Хрватској исти овај Законик без поменутих амандмана, у Војводини мађарско право (у основи обичајно), и у Босни и Херцеговини поред аустроугарског, и шеријатско право. Покушајн унифнкације дали су само делимичяе резултате. Y периоду до 1929. чак и подручје кривичног права није било унификовано. Осим наведених, било je и има и других унитарно уређених држава у којима није извршена унификација појединих грана права, као што je, на пример, случај са Уједињеним Крал.евством, у којем се јавл.ају одређене разлике, рецимо, између енглеског и шкотског права. Постојање оваквог „правног федерализма” у унитарно уређеним државама намеће потребу за упоредноправним проучавагьима и у вьима, проучавањима која могу у основи да имају сличне сврхе као сва интерна упоредна проучавања уопште, о којима ће бити ниже речи. Када je, пак, реч о потреби и могуйностима за интерним упоредним проучавањима у федерално уреВешш државама, оне су различите у различитим федерацијама. При томе су одлучујућа два момента. Прво, како je у датој федерацији извршена расподела надлежности између федерације и федералних једикица, тј. каквим нормативним овлашВегьима располажу федералне јединице, који део друштвених односа уопште оне регулишу. Очигледно да у оним федерацијама у којима центар располаже свим значајнијим нормативним овлашћењима, а федералне јединице само у мањој мери, ни правни системи ових једннида нису посебно развијени, тако да нема довољно основа за нека шира и значајнија интерна упоредна проучавања. Обратно, у оним федерацијама у којима je федерално начело шире примењено, тако да су и нормативна овлашћења федералних јединица већа, постоје претпоставке за шира интерна упоредна проучавања. Друга моменат од значаја јесте степей разликовања правних система појединих федералних јединшха меВу собом. Jep, уколико федералне јединице, у оквиру оних овлашВеља којима располажу на основу извршене расподеле надлежности измеВу федерације и федералних јединица, та овлашћења користе на такав начин да инаугуришу правне системе који су суштински истоветни или веома слични, очигледно je да су могућности за упоредна проучаваља лишене сваког већег интереса. И обратно, ако се у једној федерацији правни системи федералних јединица знатније разликују, упоредна проучавања могу да имају пуног смисла и њихови резултати могу да буду веома корисни. ; НемајуВи могућности да се овде шире упуштам у излагање ситуације у појединим федерадијама ( 2 ), само илустрације ради By навести гфимере двеју федерација, и то федерација које се у погледу потребе и могуВности за интерним упоредним проучавањима вероватно налазе на два антипода. Y питању су САД и Совјетски Савез. Обе ове федерације као заједничко спаја то што су у њима функције центра знатно развијене на рачун функција федералних јединица, независно од различитих

(2) Y овом погледу уттућујем на свој рад Савремени фсдсрализам, поглавља „Расподела функција" (стр. 149—189) и „Јачаље функција федсрације" (cip, 201—217).