Arhiv UNS — Listovi stranaka
изводње до потрошача, то је оно што нам је неопходно потребно да бисмо могли напредовати. Веома важну улогу у нашој трговини имају потрошачко-набављачке задруге, нарочито задруге на селу. Преко њих циркулише највећи део индустриске робе на село и све већа маса пољопривредних производа у градове. Зато, питање даљег организовања и јачања трговине преко задруга такође стоји пред нама као један међу најважнијим задацима на сектору трговине. Постојање слободног тржишта у нашој земљи, поред организованог тржишта, укључује у себи могућност шпекулације и ницања нових капиталистичких елемената. Борба против капиталистичких елемената, према томе, нужно обухвата жилаву борбу нашег социјалистичког сектора на томе тржишту. Међутим, на овом тржишту државно планирање цена не може да има у толикој мери директиван карактер као на организованом тржишту. На овоме тржишту држава може углавном да интервенише економским мерама, т. ј. бацањем на ово тржиште робе по од ње одређеним ценама, којима ће притискивати остале цене. Ова економско-регулаторна улога државне трговине на слободном тржишту зависи од количине роба којима за ту сврху располаже с једне стране, а с друге стране од тога у којој је мери успела да обухвати производе приватно-робне производње под своју директну контролу. Систем трговине по везаним ценама јесте једно од успешних средстава за повећање залиха производа који долазе на расположење нашој државној и задружној трговини, а уједно је и средство обухватања што веће масе производа ситно-робне приватне производње под директну контролу државе. Систем трговине по везаним ценама претставља јединство јединствених цена, плафона цена у слободној продаји и нормирања врста и количица производа, које произвођачи могу продати држави по везаним ценама. Тај систем даје и мора давати добре резултате када се спроводи као јединствен систем поменутих мера. Занемаривање борбе за стриктно спровођење ма које од тих мера нарушава цео систем, ствара велике тешкоће и доводи до озбиљних поремећаја у трговини, а то значи у снабдевању становништва града и села, што искоришћавају шпекулантски елементи. Спровођење система везаних цена мора бити праћено сталном оштрсм борбом против шпекулације, чији су главни носиоци сада постали шпекулантски елементи на селу. То што смо ми готово ликвидирали приватну шпекулантску трговину још не значи да смо ликвидирали и саму шпекулацију и шпекулантске елементе. Њих ће бити и они ће се појављивати докле год постоје капиталистички елементи на селу и у граду. Шпекулантски елементи успевају да се увуку чак и у наш државни и задружни трговачки апарат, ма да их отуд стално чистимо. Важан је задатак потпуно их отуда што пре очистити. Наша државна трговина, да би постала правом социјалистичком трговином, мора отклонити читав низ недостатака. У свом говору на заседању Народне скушптине ФНРЈ, 25 априла о. г., друг Кардељ констатује да је постојећа државна трговачка мрежа још слаба, оптерећена административним методима, да се не oceha као организатор трговине, као део социјалистичког фронта у борби против капиталистичких елемената у области трговине, да још увек слабо врши своју
55