Arhiv UNS — Listovi stranaka
prilazi ozbiljno i da se više ne shvata kao pasivan objekt koji treba samo ~tesati“, pa sve do društveno određenog zadatka da se sistematski pristupi unošenju u školu novih progresivnih činilaca sve dok se škola ne osposobi za potpomaganje onih strujanja i zahteva omladine i društva koja odgovaraju razvitku socijalističkih društvenih odnosa. Svakako da otuda proizilaze i drugi ciljevi i zadaci vaspitavanja i obrazovanja u našim društevnim uslovima. Mladu generaciju treba učiniti sposobnom za aktivan stvaralački rad, vaspitavati je u duhu humanizma a na osnovama socijalizma, učinlti joj dostupnim sva dosadašnja dostignuća svetske kulture i civilizacije, omogučiti joj da usvoji naučni pogled na svet i Slično. Dalji razvitak društva postavlja pred školu sve nove i nove zahteve. A pošto je škola po svojoj prirodi prilično statična, da bi išla u korak s razvitkom društva, neophodan je stalan uticaj društvene sredine. ~Da bi školstvo moglo da ispuni takvu ulogu, neophodno je da po svojoj organizaciji, po metodama rada, po celokupnom svom delovanju bude u stanju da se neprekidno usavršava, da ide u korak sa razvitkom društva, da zadovoljava potrebe koj e neprekidno rastu. Od naročite je važnosti veza škole sa društveno-ekonomskom stvarnošću, sposobnost ško'le da svojim programom odražava konkretne potrebe mladih naraštaja, da ih usklađuje sa potrebama društva, umešnost da se u mladom čoveku probudi interes za sva ona znanja koja su potrebna za njegov sadašnji i budući materijalni, kultumi i moralno-društveni napredak. Nastava u našim školama treba da živo prati savremeni razvitak i rezultate savremene nauke. društvene prakse i umetnosti, i da te rezuitate koristi u vaspitnom radu.“ (Program SKJ, str. 391.) Centralno mesto u našoj reformisanoj školi mora zauzeti njen odnos prema omladini i odnos omladine prema njoj. Sve pojave i težnje mlade generacije treba pažljivo pratiti, sumirati, analizirati i uskladiti sa interesima društva. U redovima omladine povremeno dolaze do izražaja i negativne pojave, kojima treba ozbiljno prilaziti i ne prenagljivati u njihovom uopštavanju. Život i aktivna društvena praksa današnje omladine već su davno demantovali ~teorijice“ kbje se povremeno opet pojaVljuju o razbarušenosti današnje omladine, o nedisciplini u školama, o tome da se omladina odaje samo zabavi i
DRUSTVENE OSNOVE REFORME SKOLE
4 Socljalizam
49