Arhiv UNS — Listovi stranaka

kom otet, spojilo samo osnovnu nastavu s fabričkim radom, nesumnjivo je da će neizbežno osvajanje viasti od strane radničke klase osvojiti i tehnološkoj nastavi, teoriskoj i praktičnoj, mesto koje joj pripada u radničkim školama.“ Otuda i potreba da se u novoj školi menja i proširuje i sam pojam opšteg obrazovanja. U opšte obrazovanje moraju se uključiti i tehnička znanja, neophodna današnjem čoveku, i radno vaspitavanje. U mnogim seoskim školama preko školskih zadruga postignuti su značajni rezultati u radnom vaspitavanju učenika. U gradu treba smelije pristupiti opremanju radionica gde će učenici raditi. Svakako da su praktični rezultati razvitka nauke i tehnologije u svetu poslednjih godina pokazali mnoge prednosti ovih škoia koje su dovoljno pažnje posvećivale prirodnim i posebno primenjenim naukama. U staroj školi je bilo zanemareno ne samo radno vaspitavanje več isto tako i tehničko obrazovanje; u starom sistemu školstva stručne škole (posebno tehničke, industriske i poljoprivredne) bile su smatrane školama niže vrste. U socijalizmu nema niti može biti ~nižih“ i ~viših“ vrsta zanimanja. Svaki rad se nagrađuje prema njegovom kvantitetu i kvalitetu. Novi društveni odncsi i gigantski napredak proizvodnih snaga u naše vreme sve više vode ka otstranjenju jaza između umnog i fizičkog rada. Naravno, to se ne postiže na „kineski način“, time što će se profesori imiverziteta slati na kraropanje, a ~neposlušne“ književnice isto tako u čištačice, već do toga dolazi prirodnim ргоcesom time što manuelni rad sve više zahteva i određeni kvantum opšteg i tehničkog obrazovanja (ono se naročito pokazuje potrebno pri uvođenju automatizacije, koja u poslednje vreme sve više osvaja pre svega industriju), a intelektualni rad postaje sve čvršće vezan za proizvodnju i njeno unapređenje. I sama nauka danas ■—- gotovo sve naučne discipline uglavnom rešava zadatke industrije i proizvodnje uopšte. Nauka se ne bavi apstraktnim teorijama, jer je usko povezana s proizvodnjom. „Postepeno smanjivanje jaza između umnog i fizičkog rada, likvidacija moralne i društvene degradacije fizičkog rada, nasleđene iz klasnog društva, pretstavlja jedan od osnovnih principa na kojima se zasniva socijalistički sistem vaspitanja i obrazovanja.“ (Program SKJ, str. 390.) Povezivanjem nastave s proizvodnim radom i uvođenjem potrebnog tehničkog obrazo-

DRUSTVENE OSNOVE HEFORME SKOLE

53