Arhiv UNS — Listovi stranaka

vanja stvaraju se uslovi za postepeno otklanjanje suprotnosti proistekle iz podele rada u društvu koja još i danas postoji i za to ~da se delimična individua, koja je samo nosilac jedne delimične funkcije, zameni svestrano razvijenom individuom, za koju su različite društvene funkicije načini delatnosti koje ona naizmenično vrši“. Savremena nauka i tehnika, sa svojim brzim razvitkom, permanentno revolucionišu tehnološke procese proiz\odnje. Otuda se i veći zahtevi u pogledu obrazovanja postavljaju za svakog proizvođača na njegovom radnom mestu i u društvu. On mora poznavati i teoretske i praktične osnove svoje struke i imati šire opšte obrazovanje koje uključuje i osnove društvenih nauka. Na taj način radni čovek se osposobljava za veću pokretljivost sa svoga radnog mesta. Dobijajući takvo obrazovanje u uslovima društvenog upravljanja privredom i svim ostalim sektorima društvenog života takozvani fizički radnik sve više počinje da se bavi „intelektualnim 1 " poslovima, a intelektualac postaje visokokvalifikovani stručni radnik koji u društvu i upravljanju ne zauzima poseban privilegovan položaj zato što je završio više škole. I jedan i drugi u procesu proizvodnje su podjednako potrebni i u odgovarajućim organima zajednički upravljaju stvarima. Svakako da će i samo vaspitavanje u školi postavljeno na tim osnovama potpomoći da se ovaj proces übrza. Opšti zakon o školstvu, koji je ove godine donela Savezna narodna skupština, imosi punu jasnost u nekoliko principijelnih pitanja naše škole. Pre svega, ovim zakonom se stručnim školama daje određeno značajno mesto u celom sistemu školstva. Još 1953 godine omogućivanjem upisa na univerzitet svršenim učenicima srednjih stručnih škola podignut je ugled i značaj ovih škola. Za poslednje tri godine fondovi za kadrove omogućili su rešenje znatnih problema materija'lne osnove stručnih škola i proširenja njene mreže. Priliv učenika u stručne škole iz godine u godinu raste, samo su njihovi kapaciteti nedovoljni. Opšti zakon o školstvu smatra da su sve stručne škole (tehničke, industriske, škole učenika u privredi i dr.) podjednako značajne za sticanje kvalifikacija potrebnih privredi. Novi nastavni planovi i programi, čijoj će izradi biti potrebno da se što рге pristupi, jasnije će odrediti fizionomiju stručnih škola koja naj-

54

SOCIJAUIZAJV!