Arhiv UNS — Listovi stranaka

jedinstvena jugoslovenska zajednica, koja je nikla i razvija se na socij alističkim osnovama i zajedničkim interesima radnih Ijudi, ima svog dubokog odraza i na samo vaspitavanje u školi. Škola mora vaspitavati mladu generaciju u duhu bratstva i jedinstva jugoslovenskih naroda, razvijati njenu svest o povezanosti interesa radnih Ijudi socijalističke Jugoslavije, negovati kod mladih intemacionalnu solidarnost sa svim progresivnim pokretima u svetu. Borba za jedinstvenost škole ne treba ni najmanje da zanemaiji potrebu za isticanjem i razvijanjem individualnosti svake škole, koja proizilazi iz određenih pedagoških principa. „Podešavanje nastavno-vaspitnog rada prema individualnim osobenostima psihofizičkog razvoja deteta jeđan je od osnovnih pedagoških zahteva. Takvo podešavanje ne dopušta uniformisanost, naprotiv, obezbeđuje potrebna diferenciranj a koja se čine u svakoj dobro organizovanoj nastavi. Jednim delom i na toj osnovi se razvilo čitavo bogatstvo raznovrsnih aktivnosti, metoda i formi u školi i van nje, u kojima najpunije dolaze do izražaja raznovrsne individualne osobenosti deteta, njihove sposobnosti, naklonosti, talenti. Takav razvoj omo-gućava da se pravilnije procene vrednosti učenika, i da se i njemu i njegovom roditelju po završetku osnovnog školovanja na osnovu najjače izraženih vrednosti i sposobnosti može s više sigurnosti preporučiti odgovarajuči put u izbom životnog poziva." (Iz nacrta Dokumenata o osnovnoj školi.) Po Opštem zakonu o školstvu, osnove nastavnih planova ■i programa koji će obezbeđivati j edinstvenost našeg školstva utvrđivaće Prosvetni savet Jugoslavije. On če kao društvenodržavni organ sa zakonom određenim nadležnostima biti sastavljen od delegata iz republika i članova imenovanih od strane Saveznog izvršnog veća. Svakako da se ovakvom organu pruža mogućnost da na osnovu uzajamnih dogovora raspravlja i o drugim značajnim pitanjima naše politike koja inače, po našim propisima, dolaze u nadležnost republika. Svojim preporukama ovaj organ če uticati na usklađivanje mnogih zajedničkih akcija i mera republika u oblasti prosvete. U sistemu decentralizovanog upravljanja takva se potreba već duže vreme nameče. Sada Opšti zakon pruža mogučnost da se izgradi elastični školski sistem i vanškolske ustanove za obrazovanje odraslih,

DRUSTVENE OSNOVE REFORME SKOLE

57