Bitef

sledni predsednik vlade, samo lutka. Spletke, obmane, moralno rasulo i požuda podlokali su temelje carstva, koje postaje britanski vazal übrzo posle vremena u kome se odvija radnja predstave. To je priča o nekim dogadajima tog bumog, pohlepnog i protivrečnog doba, čiji su nosioci Nana Phadnavis. kancelar Peshwe i Ghashiram Kotwal, šef policije koga je uzdigao Nana. Zaplet Ghashiram Kotwal je nemilosrdan opis mahinacija vlasti. To je priča o korumpiranosti koju izaziva pohlepa i o izopačenjima vere i ljubavi koje izaziva žed za vlašču. Ghashiram, übogi bramin iz severne Indije, stiže u Punu u potrazi za srečom i bogatstvom. Pošto je gladan. pokušava da se uvuče na jednu brarainsku gozbu, ali ga grubo odbijaju. Kasnije ga optužuju za kradu, pa dospeva u zatvor, odakle izlazi ogorčen, ponižen i zlostavljan, uzvikujuči; Napraviliste od mene zver; postaču davo... sve ču vas pretvoriti u svinje. Pretvoriču Punu u svinjsko kraljevstvo. Kad mu se pruži prilika za osvetu, Ghashiram je prigrabi i za to iskoristi svoju lepu kčer. Ghashiram žrtvuje Lalitagauri starom bludniku Nani Phadnavisu. kancelaru Peshwe u zamenu za mesto uglednog kotwala. šefa policije. Ghashiram kao kotwal započinje vladavinu tero ra, bezobzime i samovoljne nepravde. Uz Naninu podršku, Ghashiram puni tamnice dok čitava Puna drhti, Zatim se požudni stari Nana. kome je Gauri dosadila. ženi sedmi put. Ghashiram traži svoju obeščaščenu kčer i otkriva da je, nevenčana, umrla pri porodaju. Besno se suočava s Nanom. ali se povije pred kancelarovim autoritetom i mimo prihvata čutnju. Krvožedni Ghashiram hapsi bramine i zbog najmanjeg prestupa i trpa ih u pretesnu čeliju, u kojoj se oni guše. Najzad. razbesnela gomila zahteva Ghashiramovu smrt. a Nana rado pristaje da se oslobodi čudovišta koje je sam stvorio. Život se nastavlja, pun dekadencije. jer Nana je iskoristio Ghashirama da bi njegovo ime ostalo neukaljano. Ovaj kontroverzni komad bavi se univerzalnem ternom, jer vlast kvari bez obzira na državne granice. Ironična juksta-pozicija religije i dekadencije oštar je komentar o ljudskom izopačenju svetog (Nana zavodi Gauri pred svetim likom boga Ganeša. boga sa slonovskom glavom). Čak i seks postaje orude ü igri vlasti kao kad Ghashiram žrtvuje svoju kčer da bi dobio mesto kotwala. Konačno. ironična je i poslednja zabluda da če korupciji doči kraj kamenovanjem Ghashirama. jer je Ghashiram samo igračka u rukama lukavog Nane. □