Bogoslovlje

У §§ 196,—201. Хамурабијева кодекса, кари код Мојсија сличним местима (Il Мој. 21, 26. и 27.; 111 Мој. 24, 20.) говори се о повреди тела. За таке преступе предвиђају се две врсте казне: новчана и смртна. Примена једне или друге казне зависила je, да ли je онај, који je повређен, слободан грађанин или роб. Ако je био повређен слободан грађанин, онда се редовно у свој својој суровости примењивало напред споменуто право одмазде (ins talionis); око за око (§ 196.); кост за кост (§ 197.); зуб за зуб (§ 200.). Ако je био повређен роб, одређивана je новчана казна. Слично Хамурабију наређнвао je и Мојсије (II Мој. 21, 23.-27.; 111 Мој. 24, 17.—20.; V Мој. 19, 21.). Ваља напоменути, да je за просуђивање правних односа и у овим, као и у другим случајевима играла велику улогу и разлика, ко]а и за ове случајеве постоји између Хамурабијева кодекса и Мојсијева законодавства. Наиме, код Јевреја je било само две врсте људи; слободни Јевреји и робови; док Хамураби признаје три врсте; слободни грађани, ослобођени и робови. Ове су разлике, за просуђивање правних случајева, биле апсолутно меродавне. Што се пак посебно тиче права одмазде напомшьемо ово: Право одмазде je апсолутно владајући принцип у Хамурабијевом кодексу. Исти je случај и у Мојсијевом законодавсву но ипак с том разликом, што je Мојсије право одмазде примењивао само у оном случају, кад je преступ учињен камерно или са знањем. Тако н. пр. Мојсије наређује: „Али ако je во пре био бодач и господар његов знао за то па га чувао, те убије човека или жену во да се заспе камењем, и господар његов да се погуби“ (II Мој. 21, 29.). За ненамерни преступ ове врсте предвиђа Мојсије откуп. Мојсије за ненамерни случај вели: „Ако во убоде човека или жену, те умре, да се во заспе камењем и да се не једе месо од њега, а господар од вола да није крив. Ако му се одреди да се откупи, нека дй откуп за живот свој, колико му се одреди“ (11 Мој. 21, 23. и оО.) Из овога се види, да je Мојсијево законодавств и у примени права одмазде у појединим случајевима социјално напредније од Хамурабијева кодекса, 1 )

i) Право одмазде (ins talionis) je казна о којој се говори и у доцнијем Римском Праву (XII таблица), сравни: Институције са историјзм Римское Права, Д-р К. Салковски (српски иревод од А. Ђорђевић— М. МиловановнЬ), Београд, 1894. стр. 428.

184

„Богословље“