Bogoslovlje

§ 206,—208. „Ако неко у свађи удари неког и ударцем му нанесе рану, то нека се исти закуне: писала га са знањем (намерно) ударно, и да плати лекара. Ако дотични од тог ударца умре, то нека се исто тако закуне, и ако je дотични био слободно рођен, да плати 1 / 2 мине новца (сребра). Ако je пак био ослобођени, нека плаги Vs“-

II Moj. 21, 18,—21. „Кад ce сваде људи, па један другое удари каменом или Леонидом, али онај не умре него падне у постељу. Ако ce npeдигне и изађе о штапу, да не буде крив онај који je ударно, само дангубу да му накнади и сву видарину да плати. Ко удари роба свога или робитьу своју штапом тако да му умре под руком, да je крив; Али ако преживи дан или два, да није крив, jep je његов новац“.

Хамураби у овом случају прави разлику између намерног и ненамерног ударна, па према томе одређује и казну. Мојсије на овом месту то не чини. Интересантно je, да Мојсије идентификује роба с новцем (Il Мој. 21, 21; јевр. keseph - новац). Уза све то неда се порећи, да je право и робовима код Хамурабија строжије и безобзирније, него код Мојсија. Код Хамурабија повреда овог права значи исто то, што и повреда имовинског права, док Мојсије ставља и робове под заштиту права. Мојсије о праву робова у напред цитираном месту вели; „Ко удари роба свога или робињу штапом тако да му умре под руком, да je крив. Ако ко удари по оку роба свога или робињу своју, те му поквари око, да га отпусти слободна за око његово. И ако избије зуб робу своме или робигьи свој> ј, да га пусти слободна за зуб његов“ (II Мој. 21, 20. и 26.—27.). Мој сије надаље одређује и за робове седми дан (суботу) кго дан одмора (II Мој. 20, 10.); даље наређује издржавање робова од годишњих прихода господарових (111 Мој. 25, 6. ; да и робови имају право учествовати у домаћим весељима (V. 12, 12.) ит.д. Да се пак код Јевреја, на основу Мојсијева законодавства, са робовима заиста блажије поступало, него по Хамурабијевим одредбама, види се и из словенског израза „домочадцы“ (1 Мој. 14, 14.), који се употребљава y црквено-словен. Библији за ознаку робова, а што ће рећи домаћи, дакле они, који су спадали у господареву породицу 1 ).

i) О ропству код - т евррја виаи отшириије : Biblische Archäologie, Dr. Р. Schegg Dr. J. В. Wirthmüller, Freib. ira Br., 1887. стр. 653,—660.

185

Хамурабијев кодекс