Bogoslovlje

Исус Христос, истинити Син Божји 1 јавио се на свршетку века (Јевр. 9,26) да својом жртвом сатре грех. 2 Његова спасоносна делатност како се није свршила тим делом, тако се није ни почела тим; од првог момента пада разумних бића почео je и непрестано je водно дело спасења. Бог je увек имао у срцу своме љубави према роду људском и свагда се бринуо за спасење његово. 3 Божанска мудрост у сва времена силазила je у оне душе, које су свете и чинила их пријатељима и пророцима Господњим. Свето Писмо казује нам о светима из свих времена, који су примали Дух Божји и свом снагом радили на обраћању, поправљању и просвећивању људи. 4 Бог je одабирао најсветије и најчистије међу људским душама, које je просветио и пророцима начинио. 5 Син Божји јављао се и у Старом Завету. Господ наш открио се Мојсију, преко којег je и закон дао народу израиљском. Св. Писмо потврђује то, кад каже, да je закон био чувар до Христа (Гал. 3,19.), а закон je дан преко анђела руком Посредника Христа (Галаћ. 3, 19). Речено je, да je све кроз Реч постало и без ње ништа није постало, што je постало (Job. 1,1.) а то значи, да су од Нэега све ствари, сав закон и пророци. Христос je Посредник између Бога и људи. (1. Тим. 2,5.) Није се Он јавио тада, када се јавио у телу, него je био Посредник од почетка; зато je речено, да je закон дан рукама Посредника. Христос je говорио пророцима, а то потврђују изрази св. Писма: Реч која дође Јеремији од Господа (Јерем. 11,1), Реч која дође Исаији (Ис. 2,1), дође Реч Господња Језекиљу (Јез. 12,1.). Ko je та Реч која говори Исаији, Јеремији и другим пророцима? Ja не знам другу Реч Божју осим оне, о којој јеванђелиста говори: „у почетку беше Реч и Реч беше у Бога и Бог беше Реч.“ 6 (Job. 1,1.) Христос je просвећивао пророке и откривао Себе као будућег Месију Спаситеља и истину о будућем спасењу.

1 Jesus Christus vere Dei Filius fuit. Contra Celsum liber 1. c. 57. Migne Patrol, ser. gr. t, 11. c. 766.

2 De principiis lib. 11. c. 3. n. 5. Migne t. 11. c. 193. Jn Mat. ser. n. 33. Migne t. 13. c. 1643.

3 Contra Celsum lib. IV. c. 7. Migne, Pair. gr. t. 11. c. 1038. 4 Ibid.

Elegit ad banc rem sanctissimas purissimasque animas, quas afflat suo nomine et fatidicas reddit. Contra Celsum lib. IV. c. 95. Migne, Pair. gr. t. 11 c. 1174.

0 In Jeremiam homilia IX. п. 1. Migne, Patr. ser. g. t. 13. c. 347.

37

Оригенова сотириологија