Bogoslovlje

само кратком нотицом да треба та] празник славит Претпоставља се, дакле, да се за њега већ зна и зато се ту неможе говоритн о установљавању него само о подсећању и опомињгњу на већ установљени и познати празник Пред своју смрт говори Мојсије Израиљиима. Он пона· вља своје одредбе и законе, па je логично узети да се морао обазрети и на на начин празноваља празника, особито Пасхе, као првога међу њима. То je већ рекапитулација (зато „Поновљени закони‘ с ) пријашних одредаба, зато не може бити тачно мишљење да ce y Поновљ. законима 16 тек. установљава нови празник, пасха. Да je празник шго се спомиње у Изл. 3., пасха, не вели се нигде у Библији. Ако и јесте пасха пролети празник, и ако се и сам излазак догађа у пролеће, το још не мора значит да je празник што га Израиљци спомињу пред фараоном, идентичан са пасхом. Taj празник je могао бити и измишљен да послужи само као изговор пред Фараоном, да Израиљци изифу мирним путем из Египта. И ако, дакле, немамо никаквих доказа за премојсијевско светковање пасхе, многи научници стоје, ипак, на становишту да je она постојала пре Мојсија 5 ). Они се, найме, не обазиру толико на доказе из Библије о постојању тога празника, него у главном полазе са становишта да пасха нема значење које joj се даје y Библији, т. ј. да она потсећа на излазак из Египта, него да je имала још у премојсијевско време, сасвим други значај. Трагови о томе првотном значењу пасхе да се, ипак, join налазе у Библији. Али једино у чему се сви ти научници слажу, je мишљење, да пасха нема оно значење које joj ce даје y Св. Писму, док, иначе, скоро сваки има своје мишљење о њеном значењу, при чему су та мишљења врло различна. Ј. Welhausen на пр. у Prolegomena 2 узима да je првотно име празника било „Hag hammassot“ празник бесквасних хлебова а не „Hag ha Pesah“. Taj празник да je био у уској вези са друга два: седмица „šebuot“, и сеница „sukkot“.

’) Исп. Beer. о. с. 11.; Sellin Е. Geschichte des israelitisch-jüdischen Volkes, Leipzig 1924. I. Teil. 89.; H. Ewald: Geschichte des Volkes Israel 3 Aull. 1864. s. 466.: R. Kittel. Geschichte des Volkes Israel I. Bd. Stuttgart Gotha 1923. стр. 373, Anm. 6.

J ) Welhausen Prolegomena zur Geschichte Israels; (2. Ausgabe der Geschichte Israels, Bd. 1.) Berlin 1883., стр. 88.

175

Пасха