Bogoslovlje

Већ више пута цитирани следбеник Конфучијев, МонгД зи, најзначајнији и најјачи филозоф IV века пре Христа, измену кога и Конфучија стоји пун размак од 200 година, био je уверен да се већ одавно навршило времедоласка „Цара света“, Светитеља, јер историја кинеске (људске) прошлости учи, да се сва к и X 500 година појављује прави светите*. Светитељи на царском престолу у прошлости (а они су и били за Кинезе истински месије) били су или поетече или оснивачи царских династија. Размак између ових династија (било их je свега три до Конфучијевог и Монг-Дзи-овог времена) у оклуглој цифри износи око 500 година. Он je у ствари нешто већи; али, када се изузме време трајања три златна доба као и припремно месијанско време (време претечй), онда je ова округла цифра од 500 година скоро сасвим тачна. Раније je Оио описан неуспех Монг-Дзи-а да вазалног кнеза, онда најзначајније државице Теи, припреми за велико дело спасења света, за „цара света“ „светитеља“. Напуштајући ову државицу, Монг-Дзи je био очајан због свог разочарења. Видећи га таквог, један његов ученик (Tschung-Yü) рече му: „Учит<љу, ви изгледате врло незадовољни. Раније сам вас слушао како говорите: Племенити човек не ропће на Бога, нити се гњеви на људе.“ Тада му Монг-Дзи одговори: „То je било у оно време; сада je пак сасвим другојачије. Сваких 500 година мора да се појави један цар света, a између тога времена мора барем таквих људи бити, који ће у своме поколењу поредак створити. Од како je основана династија Џу (Dschou, Chou или Tscheu, трећа и последња династија до osor времена, од 1122—255 г. пре Христа) протекло je преко 700 година. Број година je, дакле, в e h прекорачен; испита jм о прилике овог времена, то онда излази да постоји могућност (т.ј. могућност појаве „светитеља", „цара света“). Али Биг још неће да мир и поредак на земљи завлада. Ако ли он Бог) хоће мир на земљи, па кога онда другога осим мене има у оном поколешу, да свет уреди? Како онда не би био незад вољан?“') Сасвим je вероватно да je и Конфуче на основу оваквих размишљања о прошлости веровао у месијанску садашњост или најскорију будућност. Монг-Дзи je неоспорно не само најјачи

’) Mong-Dsï, 11, В 13 (S. 48).

50

Богословље