Bogoslovlje

од освећених [жртава]. За прозелита, 1 који je постао прозелитом у навечерје пасхе, присталице Шамајеве веле да се окупа, па [затим] века једе своју пасху увече. Али присталице Хилелове веле: тко се одели од покожице 2 je као онај који ce одели од гроба. 3

IX, ДЕО Ко je био нечист или на далеком путу, па није прославио прву, нека слави другу [пасху]. Ако je превидео или je био у нужди, па није прославио прву, нека слави другу [пасху]. Ако je тако, зашто je казано: нечист или на далеком путу? Због тога што су ти слободни од истребљења, 4 док они потпадају под истребљење. А шта je далеки пут? Од Модијита 5 напоље и према мери одатле на све стране. [То] су речи раби Акибе. Раби Елиезер [напротив] вели; од прага предворја храма па даље. Раби Joce рече: због тога je тачка изнад [слова] 6 „he“, да се означи да то заиста није далеки [пут], него да [се мисли] од прага предворја храма, па даље. Каква je разлика међу првом и другом [пасхом]? Код прве je важила забрана: „да се не види идасе не нађе“, 7 док се код друге може имати квасно и бесквасно. Код прве je обавезно за време [њеног] јела да се поје халел, а код друге није обавезно да се поје халел за време [њеног] јела. И код ове и код.

1 „Ger“ je сваки иноверац који пређе јудејству (αροαήλυτος). Мора се обрезати (Изл. 12, 48), а уз то се мора и купати (крштењеј („tevilâ*');. (Schürer: Geschichte jüd. Volkes im Zeitalter Jesu Christi (1905) 111 181). Хилеловци заступају строжије становиште да таки не може јести пасху нстога дана када je прешао у веру, jep je нечист као онај који се оделно од гроба.

2 Покожица (’orlâ) на мушкоме члану (praeputium), која се уклања обрезањем.

3 т. ј. толико je нечист сваки који долази из варвава у свети народ, па због тога мора бити нечист, према Број. 19,16„ седам дана.

* Из свете заједнице.

5 Није тачно да ли Modiit или Modeim (Beer о. с. 177. IX 2Ь), али се свакако мисли на завичај Макавеја, који je био око 28 km. од Jepycaлима (Quthe: Kurzes Bibelwörterbuch 1901, 441.) Ko je да.ъе од њега не мора клати пасху него мора славити другу.

6 У Број. 9, 10 изнад крајњег слова „he* у речи (,r e hoqâ(h)“) стоји једна тачка која треба да означи да то „he“ треба брисати. Оно, найме, означава женски род, а реч треба да стоји у мушком роду.

7 Квабно у кући.

24

Богослов.ъе