Bogoslovlje

рали су символ вере, онда je читана молитва мира и поманивали су се тим миром по свим деловима тела. 1 О крштењу св. Саве говори Доментијан, да родитељк његови, богодарованога сина „крьстивыпа вь име Отьца и Сына и Светааго Доуха, и име нарековаста гемоу Растько,.(ll, 120). Теодосије пише како Немања и Ана своју децу „просвЪтише божьствныимь крыптешемь . (3), а кад им се родио најмлађи син „породише и водою и доухомь, божьствныимь крыптешемь и, и нарекоше име емоу Растькш.. вьдаше и оучити се светыимь книгамь,(4 —5). Наилазимо даље на места где се мимогредно говори о крштењу. У похвали Симеуновој читамо „и коупЪль светааго крыптенша сьны cßoie прЪпоуштатеть кь в’ЬчьпЬи жизни, сынове же твои причестьници бывають.. (Стефан 38 и даље 39). У беседи Савиној против јеретика, проглашујући истиниту веру стоји изрично овако : „се же тесть оубо права вЪра божша теже крьстити се вь име Отьца и Сына и Светааго Доуха . (Домен. 11, 239). За св. Саву кад je дошао на Јордан, Доментијан каже „тоу оумывь се вь светомь ИорьдапЬ“ а иза тога додаје како се уподобио „благод-Ьтелю свохемоу, и крьстивь се вь нхемь,..“ (270 —1), По Теодосију Сава je боравећи у Жичи као архиепископ проповедао крштење „крьштеше покаан!емь вь штьпоуштеше гр-Ьха-вь,..“ (96). О причешћивању болесника имамо прво да наведемо за Стефана Првовенчанога где стоји да „небесьномоу бисероу крьви и т’Ьлоу Христовоу причестивь iero, . .“ (Домен. 11, 259). Сава се пак сам пред смртпричестио „кьполоуноштйожевьскрьсеHïia дьне недели а'свитаюшти и светыихь и живштворештихь ХристовЪхь таинь светыи причестив се,..“ (Теод. 201). Св. Симеун je такође пред смрт примио причест

1 Интересантно je напоменути прелазак у православ.ъе угарског кра.ъа за време чуда св. Саве с ледом. Нанесено je да пошто je кра.ъ нзповедио грехе св. Сави, овај му поставља питање; „штврицаеши ли се ересы? шн же: штьрицаю се, Iакоже ти наоучиши ме“. Научен од Светога, каже се да.ъе, одрекао се „ересы и юже вЪроу латинскоую дрьжаше" и свих јереси које je проклела света, саборна и апостолска црква и свети сабори, и примио je православну веру. Затнм je Сава заједно с њим три пут изговорио „шбразь... и таковыхь оузакон!ена вьса Нlемь светыи сьврьшивь, и вь сего православна вЪрою сибновивь прЪсветаго тЪла и чьстные крьве Господа Бога и Спаса...“ (Теод. 158). Дало би се сумњати да се под „оузаконена" разуме и миропомазание.

72

Богослов.ъе