Bogoslovlje
запада... приходештеи ифлгениш вьзимаахоу молитвами прКподобьнааго...“ (Домен. I, 110; 11, 197). Згодније je овај актописан код Теодосија. Док je Сава служио литургију појавило се точење мира, Стефан уплашен вапијао je: „Господи помилоуи“ док су присутни плакали „плачемоь плачь подвизахоу“ 1 Кад je Сава свршио литургију, дошао je до гроба Симеунова „и сего муромь-благооухаюшта благооуханнми арсимати омирХвь“, затим je отпевао песму ,ш памети“ Симеуновој „...и тако вьса свога чловьства муромь помазоуеть ω свештае се“, доле помазује Стефана, све који су с њим дошли из ев. Горе и све присутне. Присутни су узимали миро за освећење домова и оних који нису дошли ту; затим су се помазивали многи болесници (88-9). Из Србије Сава се враћа поново у Св. Гору и од времена његовог одласка, миро je престало точити из раке Симеунове. Стефан ради тога нише Сави и моли га да дофе и учини да мошти поново протоне миром. Сава пошаље попа Иларију, састави му молитву коју ће тамо прочитати и научи га како ће се молити. Кад je Иларије све извршио и окадио гроб (по Теодосију), појавило се точење мира, као и најпре (Домен. I, 115; 11, 217; Теод. 123). 2 Живећи у Студеници као архиепископ, Сава je молитвама и кафењем гроба неколико пута изазивао миро (Домен. 11, 229; Теод. 138—9). Осим помазивања миром из мошти св. Симеуна Теодосије на једном месту прича, да je Сава, кад je дошао у Солун ради црквених послова, ушао je у цркву св. Димитрија „светыи муроточивыи гробь его любьзно цКловавь, и светыимь его муромь помазав се ..“ (77).
ПОСТ И ПОДВИГ
јасно je да у нашим старим биографијама где се описују живота, већином људи који су припадали монашким редовима, морало се нарочито указати на пост и подвиг као главку и карактерну особину монаштва. Зато дакле биограф кад год хоће да похвали личности о којима пише, истине у њиховом животу
1 За време точења су купили миро „вь чьстные златые и сребрьные сьсоуды събыраемо бываеть" (ibid. 88-9).
2 Теодосије говори нам да су и овом приликом скупљали миро и да je Стефан по Иларију послао Сави стакленицу мира (125).
153
Лнтургички махеријал у старим српским биографијама Хlll века