Bosansko-Hercegovački Istočnik

Св. б

В .-Х. источник

Стр. 247

дружи и не повјерава са онима, који зло мпсле његовој вјери, да чува Божији закон и заповиједи недирнуто и безпрпјекорно — чисте од сваке јереси до другога доласка X ристова, Који кад види таквога узвикнуће: ово је прави Израилац т. ј. Хриш%анин, у коме нсма лукавства (Јов. 1, 47).

Ето, браћо, чмм смо се дужни хвалити и поносити, а не фијакерима ни коњима, снагом ни богаством.

Прерадио по руском :

Ј ГргуревиК, свештеник у Л>убунгком.

Пијанство IV (Предавање приват-доц Професори овдашње војено-медицинске Академије приредили су читав низ јавних предавања. Обрађујућп сваки из своје специјалности извјесну тему у обиму онога, што може разумјети и шири круг слушалаца, они су дали неколико врло поучних, популарних слика из опготе медицине. Између њих је приват-доцент Академије г. В. Ф. Јакубовић 17. фебруара говорио о пијанству иеђу дјецом. Ни овдашњем друпггву то предавање није бпло на одмет, већ је, напротив, са особитом пажњом саслушано; а то ме нагони да га на овом мјесту у кратко изложим, тим прије, што и за наше крајеве може јако важити. Занста, грозно је и помислити, а чини се и невјероватно, па ипак је врло добро позната грозна истина: код ђеце такође постоји и све се више шири ужасно пијанство. Још одавно су л.екари и код њих налазили све оне страшне н неизљечцве болести, које једино од тога и долазе. Предавач је изнио читав ннз ужаспих бројева из којих се јасно види, да — по/је ли само и даље тако — у всЛини земалм %.е настуиити постеиено изуођење, т. ј. настаЛе све саме тјелесне и умне наказе! Да би показао, како су ужасие пошљедице нијанства родитеља по дјецу биле познате људима и у најстарије доба, он је навео неколико иримјера, од којих ћу некеијаовдје пренијети. У грчкој митологијц приповиједа се, да је Јунона од пијаног Јупитера родила — наказно дијете. Диоген је говорио једном глупаку : „Теби је отац у пијанству живот дао!". .. Картагињани су тражили, да се пијана дојкиња смрћу казни. Свети Августнн је говорио: „Гријех нијанства предаје се с кољена на кољено!"... Мухамед је наређивао, да се пијан човјек казни са 40 удараца, а пијан роб са 80. Само Лутер — одликујући се великом љубављу к веселом животу

еђу дјецом. 1та В. Ф. Јакубовића). — приповиједао је, да је човјек дужан љубити три ствари: вино, жене и пјесме (,,\\ ? еш, \\'еН) пп(1 Сге8ап§-")! На жалост — као што се видн — човјечанству је таква наука дошла најбоље по ћуди, јер томе савјету Лутерову шљедује све са већим одушевљењем. Главна опасност пијанства је — нашље.д ственосш. ! — Од пијанпца предака свагда су пијанице потомци — то је правило! Пашљедственост пијанства може бити на два начина: први — трансформаторнп, други хомогени. Трансформаторно пијапство — то су различити пороци и болести, који се појављују код дјеце као пошљедице пијанства њихових родитеља. Прелажење наш.Бедствених особина од предака потомцима — факт је утврђен науком. Када дозову љекара к болесном дјетету, он, прије свега, о оцу, матери и, ако је могуће, распитује и о дједу и баби. Стање њиховог здравл.а, њихове наклоности и пороци, све се то врло рђаво на дјеци одазива. Питање је: ко је од родитеља већма крив за болешљивост дјеце: отац илн мати? Без сваке је сумње, — да од оца-пијанице произлазе болешљива дјеца, али — у сваком случају — његов је уплив знатно маи.и од уплива матере, која, прво, храни дијетс у течају његовог деветомјесечног утробног живота и, друго, послије тога га храни из својих груди. Проучавана су дјеца једних и истих родптеља пз разног доба. Посматрана су прво она, која су се родила, прије него су се родитељи одали на пиће; а послије опа, која су се родила у доба тога порока. Разлшса је између једних и других била страшна! У исто вријеме, док су прва дјеца била потпуно здрава, она друга су страдала од епилепсије (падавице — велике болести), идиотизма, водене болести, грчева, болести кичмењаче и многих других, које се јављају као пошљедице пијанства.