Brastvo
198
тога ниједна врста народних песама и не може имати карактер ви личних осећаја појединачких ни опште човечанских, као што, на пр., знамо да је право уметничко лирско песништво на свом врхунцу и чисто „субјективно“ и широко „космополитеко“. — Исто тако, друкчији начин стварања, живота и ширења народних песама (усменост и препебвање) узрок је, зашто се међу њима не могу поставити ни тачне временске границе, те утврдити бар подела по времену, из кога је предмет или догађај који се опева. ( тога се и прва, најглавнија подело наших народних песама на: 1.) мушке ил: јуначке и 2.) женске пли пргодне више оснива на неким спољним знацима, него на предмету или на саставу њихову. ( тога се, најпосле, ни даља подела мушких или јуначких песама не може тачно извести, те би се о неких песмама рекло да иду и у једани у други раздео ').
Као и свему другом, тако и подели наших народних песама поставио је прве основе сам Вук. И ево какву он види најглавнију разлику међу појединим песмама. Поделивши их све у женске п мушке, у прве он ставља оне, које махом пева женскиње пу којима се износи ужи лични круг живота људског и женског, а у друге оне, које поглавито певају људи и у којима се опевају догађаји и оно што се дешава
1) Види, на пр., нар. песму у овом «Браству» штампану под именом «јетрвица, адамско колено», која се највише:
приближује уметничкој балади.