Brastvo

206

јер ву многи стари митолошки остаци пренети у новије песме, те особине и радње каквих претхришћанских јунака и виших створова прилепљене за позније, из историје познате нам, јунаке. Тиме се, на пр., и тумаче онолике чудноватости у причању о Краљевићу Марку, о женидби Душановој и т. д.

Према свему овде казаном и распоред натих јуначких песама по старини више значи распоред по времену. из кога је догађај који се у песми олева, него по времену песмина постања. А пазећл на то, наше се песме обично распоређују на четири велике групе или на четири епохе, ма да ни тај распоред не може бити у свем тачан. Остављајући да мало даље покажемо и друкчији распоред, погледајмо сада које песме долазе у коју од ове четири епохе. Према том распореду:

| епоха, која бл се за невољу могла назвати преттришћанском пли митолошком, обухвата у себе све наше најстарије песме јуначке, најстарије како по времену постања, тако и још више по самом предмету који се у песми износи. И ако су и ове песме, по Вуковом називу, мушке или јуначке, у њима са не причају никакви јуначки догађаји, него радње и чинови мирви али чудновати, — догађаји, повесници непознати. Истина ве по некад у овим песмама и догађајима које оне певају ломињу и позната нам п0весничка лица (Душан, Вукатин, Реља), али је опет ово помињање без икаквог исторИског ослонца, него су некадашња заборављена имена замењена именима народу познатих исторпеких и хришћанских личности.