Delo

410 Д Е Л 0 Форму остављајућп детаљпсање као споредио. Код ових форма и пластика, а код Весела светлост у свпма њеним нијансама н «риноћама. „Свад5а“, прпказује како се дневна светлост кроз прозор н врата трудп да разбије собну полутаму и открије нам једну веселу сцену, која се одигравала прн припремању невесте. „Мплосрђе" много внше но што бп серечју добро могло исказатп, показује при треперавој светлости лојаннце, како милосрдна сестра, .једна светптељка внше, приноси храну или можда освежавајуће пиће рањенику; малаксао, болан, усне му само тепају о ужасном болу у глави; израз лица ове светитељке пунјеболне чежње и љубавп, радо бп му много више жртвовала, од онога лончета, у коме му носи можда живот. „Светитељка“: глава младог девојчета, крпом повезана, очпју болног израза, фино моделисање форме очију, носа и уста; у опште дело кичице великог вештака; без много нијанса у бојама, оскудио у тоновима, алп са она два трн тона прљава много је урађено; прозрачно н ваздушно стоји биће нежног дево.јчета осветљено слабим жишком. Са ове четирп ствари Весел нам је пружио четири уметничка дела, која су на мене силан утисак учинила. На грубоме џаку — платну широком кпчпцом п монументалннм осаћањем стоји нред нама Рнхард Јакопнћ трудећи се, да разреши психолошкемоментеу души човековој, ату јеу исто време н појава сукобљавања светлости и мрака у природи; као и прннцип ,.ће!1 аи{ с1ипке1 ипс1 с1ипке1 аи! ће11“. У извесним моментима у прнроди тело бива затвореније тамније од ваздуха а и светлије од ваздуха: „тамно на светлом, светло на тамном“. 11а сво.јим трима сликама „Пред одлуком“, „Усамљене стазе“ н у „Тамном сјају“ мешају се хладнн и топлп тонови нарочито у слнци „Усамљене стазе“. 'Светитељ у својој белој одори пзабрао .је усамљену стазу, којом греде само праведници; тампо на светлом, полеђије је светлост равна сунчсвој, фпгура остаје у тами а ладни и гопли тонови пијанснрају од белог до плавог и зелено-плавог; у слици „На прагу“ фигура жене светла, светлцја од ваздуха густог плавог п непрозрачног, те фигуру рељефно одбија, светло је на тамном. Широким потезима сликано носи у себи бујност осећања, снагу у пзражавању и расположају узимања у рам. У слнци „Пред одлуком“, и у борп хаљнне и грчевито