Delo

ХИМНА СВЕТОГа саве 409 од остадих нашпх вештачких пвсама онога доба, с натегом састављаних. Према томе овај he нрилог и прослављање дана Св. •Саве, као школског патрона, помаћи мало упазад од рока, којп се без нотребе и вештачењем нашао. Још мање је било места доказиватн, да је и кад је Св. Сава службено проглашен за натрона школског. Имао сам случај обратптн пажњу на емблем једне старине из 1817. године^који сведочи, да је Свети Сава н формално сматран за заштитника још Велнке Школе, коју је Иван Југовпћ био основао у Београду, а без сваке је сумње, да he се с временом наћи још јаснијих доказа, да је заједно са појавом српске школе постала н изрека „Св. Сава ђачка слава“. Не треба да пас буни то, што су по ослобођењу Србије београдске Грке морали силом нагонитн, да иду у цркву на дан Св. Саве и што ни по другпм градовима ннје тај дан нарочитпм одушевљењем слављен, како се то данас чини. Градови наши, особито они, у којима је било живље трговине, мало су и бнли српски. Али је истина и то, да се баш и у језгри нашег народа формално впше иразнују општи хришћански, него наши народни светитељи, што има свог историјског узрока. Господске и Богородичине празнике светкује наш народ као и свп остали православни хришћанн, а нарочптом празновању неких од општих светитеља највпгае је доиринело слављење тих дана крсног имена. За тим, ми смо последњи потпуно пали под турскп иго, те с.у за другп период времена светитељске моштп и друге светпње са покореног нстока преношене и склањане у наше земље, па оставнле трага и у нарочитом празновању њпхову. У исто доба нреплављали су наше крајеве духовнпцп са нстока, ко.ји су по народу сакупљали прплоге својпм манастприма и црквама, па том приликом утемељавали поштовање храмовних празника својпх обитељн, често пута врло мало нознатпх провпнцпјалнпх светптеља. Па ипак је уважење и слављење Срба светитеља свесном једрпном својом накнађпвало често одсуствовање формалне ревностн. Тако је. од најстарпјпх времена било, а овде ћу у потврду стварног уважавања Срба светптеља иавести само неколико факата, што се односе на доба, које је непосредно претходнло и у коме је постала светосавска песма. 11 Нова Искра.