Ekonomist

184

да ће на својим железничким линијама које излазе на Јадранско Приморје задржати исти режим који је био и пре рата.

Није можда без интереса нагласити, да је споменути чл. 312. у првобитној редакцији,.т. ј. у првобитном пројекту познатом од стране Италије, био стилизован тако, да се обавеза о одржавању предратног железничког режима имала распрострети на све пруге бивше Аустро-Угарске Монархије (које излазе на Јадранско Приморје). И тек после протеста који је учињен с наше стране: да се нашој држави, као победиоцу, не могу намгтнути сличне обавезе, — Италија је свела свој захтев на оне железничке пруге, које су остале у Аустрији (и Маџарској).

· Цитирана одредба из Сен-Жерменског Уговора имала је, као што се и на први поглед даје констатовати, за циљ: да веже Аустрију, те да она и у будуће фаворизира свој саобраћај преко Трста и Ријеке, — дакле преко двају пристаништа, која су припала Италији.

Али, — као што се то често дешава — ова одредба није била довољно ефикасна да задовољи оне тежње због којих је донета. Уговорна обавеза: „да се одржи исти режим“, била је посве неодређена; било је тешко, управо немогуће, утврдити, шта се има обележити као „исти“ а шта као „измењен“ режим; исто тако недостојало је средство да се „Аустрија натера да одржава тај режим“; најзад се брзо констатовало, да у саобраћају преко. јадранских пристаништа партиципирају, и то у даљој мери, и друге (а не само аустријске) железнице, — и као последица свега тога јавља се за Краљевину Италију потреба да „права која су јој само принципијелно призната у мировним уговорима ближе одреди и попуни новим уговорима са Аустријом и са другим заинтересованим државама“.

У том циљу она је ушла у преговоре, и као што смо већ нагласили, закључила до сада један железнички уговор са Аустријом (јануара 1928) и један са нашом Краљевином (августа 1924). Уз ове уговоре Италија је закључила и неколико конвенција „које се односе на регулисање Друштва Јужних Железница“, и које све имају исти циљ, на име: да упути трговину наследних држава — преко трстанског и ријечког пристаништа.