Ekonomist

310

Ћање државних прихода. (Оно мора бити у непрекидном додиру иу непрекидним конференцијама са Министарством _Трговине и Индустрије, Министарством Шума и Рудника и Министарством саобраћаја и на тим конференцијама, на којима би били позивани по потреби и поједини стручњаци, истраживати олакшице и срества за све превозе извозне и прометне трговине, у циљу јефтиније цене нашој роби на страним и нашим тржиштима. Приликом тих истраживања доћи ће се до потребе за увођењем индустријских метода у рачуноводству и администрацији на жељезницама, и тиме омогућити способност жељезница за развијање и богаћење земље у свакоме погл-ду.

Немци су у овом учинили највеће олакшице. Њима је била циљ постигнуће таквог саобраћаја, који ће омогућити стварање и експанзиван рад индустрије и трговине. Њихов буџет за жаљезнице и сви правилници: за рачуноводство, радионице, набавку материјала, о станичним и грађевинским благајницама, о праву и дужности Директора и Начелника, сви ови имају циљ, да унесу што више јасноће, слободе и олакшице у раду. У свима се њима види, да је време скупо, те да све старешине настојавају, да се радови обављају брзо, пазећи увек на штедњу снаге, времена и материјала.

Код њих је буџет закон, а кад се већ једном дао, он се ставља у извршење од оних, који су га и тражили. Код Немаца Директор Жељезничке Дирекције има пуну власт иауторитет. Он доноси лично све одлуке у смислу буџета, али је за то за сав рад он и лично одговоран. Он сам одлучује све ствари, изузимајући само дисциплинске, које се врше по законима.

Код нас су Директору Железничке Дирекције везане руке. Он добије буџет истина онакав какав тражи, али он није у стању да њиме рукује онако како прилике саме жељезничке службе изискују, већ је принуђен да за сваку суму преко 100.000 динара, која данас не преставља никакву вредност жељезничког материјала, моли чак и одобрење лицитације. Он није у стању да награди свој персонал када се у служби истакне у раду — он нема ауторитета свога према млађима. Његова је компентенција мала а дужност велика. Он је одговоран за рад и саобраћај а право му се неда да