Ekonomist

-326 | __ -

Тужилац у својој тужби наводи, да је овај рад финансијке власти погрешан, јер он — тужилац — није ни морао да води књигу обављеног промеша, пошто његов обрт не премаша суму од 300.000 дин, јер је у пријави означио право стање -ствари т. ј. обрт од 165.000 дин. годишње.

Министар финансија у своме одговору на тужбу истиче као главни разлог, да су према чл. 15. напред поменутог закона, решење Министра Финансија односно Генералне Дирекције Непосредних Пореза извршна и да противу њих нема места жалби. А и поред тога налази, да су тужбени наводи неумесни, те да тужбу треба зато одбацити као неумесну.

Решавајући овај спор Државни Савет је претходно нашао, да не може опстати навод Министра Финансија изнет у одговору на тужбу, да су решења Генералне Дирекције Непосредних Пореза по овој пореској материји извршна у смислу чл. 15. напред поменутог Закона. Тај навод Министра Финансија не стоји зато, што и поред одредбе чл. 15. напред поменутог Закона, постоји и одредба чл. 18. Зак. о Државном Савету и Управним Судовима, по коме законском пропису појединци имају право тужбе Државном Савету или Управним Судовима у сваком случају, ако им је повређено какво право или законски интерес од стране управних власти, а како је овај последњи закон доцнији од Закона о порези на пословни промет, он гаје у толико сасвим природно и укинуо.

Прелазећи на оцену главне ствари Државни Савет је нашао, да је решење Министра Финансија противу кога је тужба изјављена, правилно и на закону основано, а тужбени наводи неумесни и то са ових разлога: по чл. 2. и 10. закона о порези на пословни промет, обвезници који подлеже плаћању овог облика порезе дужни су да воде књигу обављеног промета. Тужилац и сам у тужби признаје да није водио ту књигу; па како тужилац ту књигу није водио, нити поднео пореској власти, то је онда порески одбор правилно поступио у смислу става 5. чл. 10. напред поменутог закона, када је пријаву тужиочеву ценио слободно и по познавању ствари. (Д. С. Бр. 259 од 10-1Ш.-1925. г.)

Ми мислимо да је ова одлука Државног (Савета сасвим умесна и на закону основана. У Закону о порези на пословни промет, предвиђено је на један општи начин, као један услов за правилни разрез порезе на пословни промет вођење књиге обављеног промета. Ту су књигу дужни да воде сви они који су дужни ову порезу плаћати. Нигде у закону није предвиђено колика мора бити сума годишњег обрта; ма колика та сума била, она мора бити порезана. Законодавац предвиђа чак и то, да се не воде стални радови већ само извесни почесни послови, тако да се и они морају пријављивати од слу"чаја до случаја рада порезивања.