Ekonomist

444

словну годину. Од овога износа, као што је то и код других држава, одбијају се извесне ставке као што је ажија код емисије нових дионица, пренос добитака из раније године који је већ опорезован, разне субвенције у колико их ужива те по: главној скупштини одобрени губитак на неплаћеним потраживањима. Са друге стране овом се износу морају прибити

поједини износи, као губитак раније године, тантијеме, порези : на плате намештеника, дарови и слично. У оцену појединих ставака које се на изказани чисти добитак имају одбити, или прибити овде не улазимо, будући да би нас то далеко одвело.

Нас, а и јавност највише интересира, по којему се кључу опорезује добитак друштава обвезаних на јавно полагање рачуна. Ми смо видели, да се по овој законској основи приход, од предузећа, радња и занимања опорезује са 12, 8 и 2", од чистога прихода, па према томе да се и код нас, како је то случај у многим другим државама, приход друштава обавезних на јавно полагање рачуна опорезује по истим критеријама како се опорезује приход појединог привредника. Наша друштва плаћала би у име пореза на приход највише 13'/, чистога прихода.

Међутим је по нашој основи скроз другачије. Ми најпрво делимо у индустријска и рударска подузећа, који порез плаћају по једном нижем кључу и остала подузећа обвезана на јавно полагање рачуна која плаћају по вишем кључу. То диференцирање могли би још разумети ако водимо рачуна 0 томе, да се жели фафоризирати домаћу индустријску и рударску продукцију, па јој се, осим осталога излази у сусрет и код опорезивања. Потешкоћа је код тог диферцирања у томе, што данас, код концентриране привредне делатности, не може се увек тачно делити која све подузећа иду у индустријску делатност, поготово је то тешко код оних подузећа која се поред властите продукције баве и трговањем туђе робе.

Порез на приходе друштава обавезних на јавно полагање рачуна може бити сталан (примерице 10, 12 или 159) чистога добитка без обзира на рентабилитет), а може бити променљив. кад наиме висина порезног кључа зависи о рентабилитету подузећа. Наша законска основа води рачуна о рентабилитету па према томе порез изнаша: