Ekonomist

429

Према садржају четврте основе закона о непосредним "порезима, ми би спадали у ред напредних нација будући ће у нашему новоме порезном систему, порез на укупни доходак бити главни порез, дапаче кичма читавог система непосредних пореза. Несмета ништа што смо ми претежно аграрна земља, што је добра половица становништа аналфабета и што према томе налази се у физичној немогућности да удовољи многим формалностима који су везани са системом пореза на укупни доходак. Оценити свој укупни доходак у току једне године, није у већини случајева кадар учинити ни један средњи привредник, па је тешко веровати да ће то моћи учинити оне стотине и стотине хиљада сељака које ће по овој законској основи подпадсти под тај порез. Баш ради тога бојимо се да ће овај порез задати толико посла и толико окапања, да ће његова проведба ударити на стотину потешкоћа. Поготово ће то бити случај у Србији и Црној Гори, које тај порезни "систем још не познају, па према томе ни само чоновништво није дорасло том порезном облику.

Порези по приходу имају служити по мотивацији саме основе, да боље погоде фундиране приходе који су сумарно изказани у порезу на укупни приход. Према томе за разлику о досадашњег стања у пречанским крајевима, порез на приходе из службовног односа (државни и приватни чиновници) долази само код укупног доходка а не и код надопунидбеног "пореза по приходу.

Као порези на фундиране приходе долазе, порез на:

а) приход од земљишта

6) приход од зграда

в) приход од рента

г) приход од подузећа, радња и занимања.

Друштва обвезана на јавно полагање рачуна, која би иначе подпала под категорију г) посебно су опорезована и за њих вреде посебни прописи.

И. Порез на укупни доходак,

Како смо већ нагласили, темељ читаве порезне реформе, како ју замишља министарство финанција лежи код пореза на укупни доходак. Слични порез заведен је у крајеве који „су били саставни део Аустрије још законом из године 1896,