Ekonomist

53!

Сумаран поглед на све 4 горе цитиране одредбе доводи нас до закључка, да трговински уговор регулише материју о правном положају поданика само у толико, у колико се то регулисање сматра као допуна одредбама о трговачком промету, одн. као услов да се обостран трговачки промет може обављати. |

Уговор предвиђа, видели смо раније, слободу трговине, т. ]. ставља обавезу сауговорачима, да не заводе увозне и извозне забране. Али да би се од ове слободне трговине могла учинити употреба, мора се обезбедити и слобода и могућност трговања и закључивања, трговачких послова, и у том циљу долаве у главном и одредбе о поданицима: да могу долазити у област друге уговорнице; да могу употребљавати саобраћајна средства и установе; да могу правити трговачке закључке: да могу апеловати на овоземаљске власти ради заштите својих права и интереса.

Ш, Одредбе о саобраћају.

Железнички саобраћај између наше и Краљевине Италије регулисан је конвенцијом о транзиту и о јадранским тарифама, која је конвенција, мада пактирана и закључена једновремено са трговинским уговором, у правном погледу потпуно одвојена од њега и чини самосталну целину за се. У самом трговинском уговору о железничком саобраћају нема ни говора; изузев мало час цитирану одредбу из чл. 1. који признаје генерално употребу саобраћајних средстава.

Било би свакако, не само интересантно него и врло потребно, да неко изложи садржину, подвргне детаљној критици Конвенцију о транзиту и забрани свим тарифама, а специјално да се проучи оно основно питање: из којих смо разлога ми сматрали за опортуно да сада закључујемо конвенцију по једном питању, за које смо до скора држали да треба да остане у нашој аутономији.

Ми остављамо саобраћајним стручњацима ово благодарно поље рада; док ћемо, са своје стране, у критичком делу, додирнути само два три питања из те Конвенције.

Што се тиче бродарског саобраћаја италиански уговор, у свом општем делу, садржи оне исте принципе, који налавимоп у свима другим трговинским уговорима, и које, као такви, представљају већ једну врсту кодифицираног Међународног трава.

35%