Ekonomist

Од ових уговорних одредаба вреди споменути :

1. Члан 24. уговора, по коме се бродовима једне уговорне стране признаје право да могу увозити и извозити из пристаништа оне друге уговорнице сваку врету робе, чији је увоз: одн. извоз дозвољен домаћим бродовима, при чему ће дотична роба плаћати исте царине (и др. дажбине), као кад би била увежена одн. извежена на домаћим бродовима.

2. Члан 23. уговора прокламује принцип једнаког третмана са домаћим за бродове једне уговорне стране, када пристају одн. када се задржавају и врше трговачке операције у пристаништима друге уговорнице.

Једнакост третмана обухвата све пловидбене II трговачке операције: једнако је оптерећење пристанишним таксама ;= једнак поступак пристанишне и санптарне полиције; једнака права при накеровању, утовару и истовару; једнаке све царинске и друге формалности; и т. д.

Примедба коју смо горе учинили важи и овде. За време док је постојао диференцијални поступак, уговорни принцит једнакости био је услов чпе аиа поп да омогући страним бродовима улав и вршење трговачких операција у туђим пристаништима ; данас се та једнакост сматра као општа тековина међународног права, пи као таква она би, уз извесне изузетке, била практикована и без нарочитих уговорних одредаба.

3. Поред принципа изједначења са домаћим бродовима уговор предвиђа и највеће повлашћење (чл. 23), — према коме свака уговорна страна има права да рекламира, под условом реципроцитета за своје бродове, п све оне повластице, које би она друга уговорница могла, у области бродарства, дати некој трећој држави.

: Пре 40 пли 50 година, док је потпомагање домаће марине било васновано на бази диференцијалног поступања, горе цитирана одредба. била је, да се тако изразимо, неопходно потребна, јер је, у оскудици исте, свака држава оптерећивала увоз робе на туђим бродовима знатно веho царином {surtaxes de pavillon) но када се иста роба увозила на домаћим бродовима.

Данас је ова меркантилна пловидбена политика као основа за помагање домаће марине напуштена; у место диференпијалног поступка. данас се марина потпомаже премијама и субвенцијама разне врсте, тако да је горња одредба изгубила практичан значај, и данас се уноси у уговоре више по навици и из конзерватизма, а не по некој потреои.

1 Члан 25 уговора набраја случајеве, за које се неће наплатити никакве пристанишнче таксе.