Ekonomist

698

Сличан случај имамо у извештајима из државних финансија, који се од времена до времена објављују. Кретање државних прихода може да буде врло важна индиција за доношење суда о конјунктурним променама. Наше Министарство Финансија редовно објављује у Службеним Новинама сређене месечне податке у својим »Прегледима Државних расхода п прихода«. Па како ови прегледи обухватају све врсте државних прихода па и расхода, то се они наравно могу објављивати тек након, што буде примљен и прегледан и последњи извештај за дотични месец. Овај посао обично траје 3 до 4 па и више месеци.

Међутим извесне државне установе п надлештва стижу да среде своје податке и раније. Од времена до времена налазимо тада у дневној штампи кратке извештаје са податцима о месечнимг приходима од монопола или од царина, од плаћене трошарине и т. д. Обично су овипретходни извештаји праћени упоређењем са податцима о оствареним приходима за исти месецпретходнегодине.

_ Инспстирамо на томе, да се ови извештаји поједиих установа имају сматрати као »претходни«, пошто се понекад приликом сређивања у један општи Преглед свију прихода предувимају корекције појединих бројева. Стога наилазимо у неким случајевима на размимоилажења између дефинитивних Прегледа и ових појединачних извештаја, које смо назвали »претходнима«. Овакве разлике двају извештаја у колико их има оснивају се најчешће на захтевима (а по некад и на финесама) правилнијег књижења. Стога овакви случајеви не би требали да изазивају ма чије приговоре и примедбе ма које врсте.

Са гледишта научног које ми овде заступамо, — много је опаснија друга рубрика ових извештаја и прегледа. Опаснијом сматрамо је стога, што се може доћи до нетачних и лажних вакључака, ако се њој поклони пуна пажња.

Главни задатак свију ових извештаја састоји се у томе, да се по њима може донети суд о извршењу буџета. Није довољно према томе, да се податци о стварним приходима и расходима упореде само са податцима за дотични месец (или периоду) претходне године. Важно је такође утврдити : да ли су и у којој мери остварена предвиђања Владе и Народне Скупштине, како су прихваћена и установљена у финансијском Baкону односно у буџету за дотичну годину.

По завршеним закључним рачунима Ba целу буџетску годину овакво упоређење се може врло лако обавити.