Ekonomist
34
6. Друштвена главница по задњој биланци т. ј. за год. 1925. може се валоривирати до 70% главнице (Уређено наредбом. кр. уг. министарства финанција бр. 3800/26 од 15. УП. 1926. које је проглашена у службеном листу од 18. Јула 1926. бр. 161).
7. Откуп вициналниг ожелезница. Откуп вициналних жељезница вршит ће се у будуће искључиво плаћањем годишњих ануитета.
НАПОМЕНА УРЕДНИШТВА
(С обзиром на значај проблема који се овде третира, ми смо пустили расправу Дра Холцмана, мада она није сасвим објективна, и мада се ни у колико не слажемо са закључцима до којих би он желео да доведе. У расправи г. Холцмана изнета су, у главном, мишљења и жеље само једне стране, на име концесионара ; сада би остало да и она друга страна, наше Министарство Саобраћаја, изнесе своје гледиште на ово питање, коме ће, Уредништво дати врло радо места у свом листу.
Ради потпуности морамо упознати још сада наше читаоце с једном чињеницом, коју је г. Холцман, прећутао, а која је врло карактеристична за држање концесионара у овом питању.
Предлог Концесионара, да се ово питање реши (да се изврши нострификација) учињен је 25. авг. 1923 године ; али се то питање није могло одмах узети у рад, не због тога што је наша Држава »избегавала уређење одношаја«, (како нетачно реферише г. Холцман), већ из простог разлога, што заузети многим другим крупнијим проблемима, нисмо стигли. Прошле године пак Министарство бао- браћаја узело је ово питање у проучавање, и пошто га је свестрано проучило, оно је, почетком новембра, позвало концесионаре на споразум.
На томе састанку Министарство је саопштило концесионарима следеће: да је питање проучено ; да је Влада готова да приступи“ његовом решењу ; и да тражи да им концесионари учине конкретне предлоге. У исто време Министарство је саопштило концесионарима и намере Владине у том погледу, како мисли да то питање реши. Влада тражи, наиме, да концесионари учине конкретан предлог о томе, пошто би своје оселезнице устутили (тродали) дросави. Кад буде добила такве конкретне предлоге, Влада ће — узев у обзир важност појединих железница и висину откупне цене — одлучити: да ли ће (и које) те железнице откупити или не. Железнице које буду откупљене биће исплаћене, оне које не буду купљене, предаће се сопственицима (концесионарима) у експлоатацију.
Ово саопштење учињено је, као што смо казали, још почетком новембра ; и мада је прошло пуна два месеца, копцесионари — који су дотле јако ургирали решење и непрестано викали ушто Влада избегава уређење одношаја« — нису ни до данас поднели конкретне предлоге који су им тражени.