Filatelista

—_ реком, ако би протицала кроз те градове или су писма везивана за стрелу и пребацивана преко опсађивача, Најважнији начин 3а: слање писама преко животиња био је преко голубова. Још давно је примећено код голубова да ма где били однесени, без обзира на удаљеност, чим буду пуштени на слободу, враћају се у своје полубарнике. Људи су ту склоност голубова искористили ш употребили их као везнике. За дуго време голубови су служили само за веснике појединаца, према указаним потребама. Али, око 1150 године султан Неуредин у Алепу успостави државну редовну голубију пошту. Ова је пошта служила за пренос хитних вести између престонице и многих знатних градова и војничких лопора, за

преног наредаба управницима провинција. '

Дакле, пре 800 подина биле су урпостав= љене прве редовне ваздушне поште-са голубовима писмоношама за везу престоница и провинциских старешина Епипту и другим земљама поред 'обала Средоземног и Црног мора.

Али, по себи се разуме, голубоји су били преногиоци само појединачних писама. Требало је да протече много векова, да се у мнагоме усаврше разна саобраћајна средства за пренос робе, па и поште, по земљи и воденим путевима, па да човеку падне на памет, у једној тешкој ситуацији, да покуша да се користи ваздушним путем за пренос поште у већим количинама.

Кад је у септембру 1870 године био Париз потпуно опкољен од немачке војске,

А, СЕКЕЉ

у Персији,

_ француска поштанска управа настала је да

одржи везу између Париза и унутрашњо“ сти Француске. После неуспелих покушаја са голубовима, које су пруски војници ловили, скоро без пропуста иједнога, и после скупо плаћаних покушаја пожртвовних СИнова Француске да Сеном прођу кроз непријатељске редове, поштанска управа у Паризу решила се да искористи пут кроз вавдух „Набавила де балон за транспортовање поштанских пошиљака.

Пре 80 година, на дан 23 септембра 1870 године, у 774 часова у вече напустио је балон »Мерши« Париз са 108 килограма писама; срећно је приспео ју Емгемх.

Међутим, није се остало на том првом покушају преноса поште ваздушним путем. 25 септембра 'отпремљен је из Париза други (балон а Ста а Firenze« са 104 килограма поште, који је после 3:/> сата арећно стигао у Мегпошшег.

Од 29 септембра било је уведено редовно одашиљање поште балонима поседнутим људством (фаПоп5 тол!бо). Сем њих пуштани су и мањи, непоседнути балон (ballons libres), натоварени само поштанским картама. До 28 јануара 1871 узлетело је 54 балона, који су пренели 2,500.000. писама у тежини око 10.000 килограма. Балонска пошта већином се састојала из отворених карата и цедуља.

Дакле, 1950 година је двоструко јубиларна година: осамстотина година од увођења редовне голубије поште и 'осамдесет година од увођења балонске поштанске службе. i

зп ПОБОЉШАЊЕ ДОМАЋЕГ КОТАЛОГА

Каталог „Југофилателије“ је крупан допринос нашој филателији и нашој још увек сиромашној филателистичкој књижевности, јер је попунио велику празнину која се у том погледу знатно 026бала и доста тешко подниосила. После из давања тог каталога можемо коначно са задовољством рећи, да најзад имамо свој каталог, који је свима приступачан, а затим, што је врло важно, на нашем је језику. Надамо се, да на овом нећемо стати, нето да ће редовно следити нова, допуњена и поправљена издања, и да ће се наш коталог временом проширити и на друге земље, ако не на једном, оно бар постепено. Постепено проширавање могло би ићи путем обухватања прво балканских

земаља, затим земаља Средње Европе и тако редом, док се не би обухватила цела Европа.

Да би се обрада и квалитет каталога У следећим издањима све више побољшавали потребно је ослонити сена што већи број филателиста. Наиме, потребно је прикупити што више примедаба и проверених података од оних, који се са њим служе.

У том смислу износимо овде неколико запажања, за која сматрамо да су грешке, које би свакако требало отклањати и на концу сасвим отклонити. Та запажањт и примедбе састојали би се у овоме:

1) Издање за Словенију 1919 доста је чудно 'обрађено. Ако желимо да пронађемо једну марку имаћемо; доста муке, јер