Filatelista

стима, па се труд | мисије турис чких марака буду што лепше и привлачније,. _а сем тога уз такове марке приређују и одговарајуће жигове са разним пролагандним _ натписима, којим се туристима скреће пажња на поједине туристичке знаменитости оног места или предела, у којем се налази дотична пошта,

Да би туристи долазили што лакше до разних емисија марака у течају, многе земље поверавају продају таквих емисија појединим продавницама, па и хотелским ресепцијама у туристичким местима. Познато је да је на редовним поштанским шалтерима обично тешко доћи до свих марака у течају, а, сем тога, ти шалтери не пазе на квалитет марака, — -па је разумљиво што овако организована продаја марака у туристичким местима показује велики успех и доноси користи и домаћој привреди и туристимафилателистима. Швајцарска је формирала и посебну филателистичку службу у државној управи поште и телеграфа, чији бирон дају свима, и домаћим и, нарочито, страним интересентима, све податке о домаћим емисијама марака, а бави сен продајом марака иностранцима, ако то ови од ње затраже.

(Све већи утицај туризма на филателију види се и из чињенице што напредне туристичке земље издају у све већем броју не само ванредне, него и редовне емисије марака са туристичким мотивима. Француска је у Европи неоспорно најнапреднија туристичка земља, а управо Француска издаје у последње време све своје редовне емисије марака готово искључиво са мотивима из туризма.

Тако је мала некад неугледна цедуљица за франкирање писама, од обичне потврде о плаћеној поштарини постала моћно пропагандно средство на разним подручјима људске делатности, а нарочито на подручју пропаганде туризма и туристичких вредности једне земље. Наша земља спада такође у једну од најинтересатнијих туристичких земаља у Европи, па би било у највећем интересу, за што бржи развитак нашег туризма, да и наша поштанска управа посвети више пажње емисијама марака са туристичким мотивима. То треба да буду, пре свега, емисије редовних поштанских марака, а ређе разне добротворне, авионске и марке предвиђене за специјалне сврхе. Редовне поштанске марке долазе до руку свих домаћих и страних туриста, док авионске и

то

малобројних. 5 ст 1 (па и ови чешће употребе за франкирање авионских пошиљака обичне марке, а не специјалне авионске). Ради тога питање наше туристичке марке није никако решено

издавањем само авионских марака са тури-

стичким мотивима. У доба туристичке сезане било би потребно издавати емисије ре_довних марака са туристичким мотивима, јер би на тај начин сваки туриста и домаћи и страни чак и нехотице вртио пропаганду туристичких предела, како у земље тако и у иностранству. Наша поштанска управа могла би се у том погледу угледати на нпоштанску управу Француске, која издаје не само веома интересантне емисије туристичког карактера, већ и емисије туристичких марака високе уметничке и филателистичке вредности. Не треба при томе заборавити, да туристичке марке морају бити приступачне свима категоријама туриста, па код таких емисија не сме бити циљ висока тржишна вредност тих марака; зато ту не сме да постоје нити било какве „кључне“ марке нити марке високе номиналне вредности. Лепо израђена туристичка марка је заправо леп туристички проспект у малом, а познато је да напредне туристичке земље туристичке проспекте издају бесплатно у огромним тиражима!

У вези са туристичким пропагандним емисијама редовних поштанских марака корисно је повезати и издавање одговарајућих максима-карата тако да туриста у сваком нашем туристичком месту може да франкира своје дописнице са маркама, које носе слику тога места. То би нарочито било корисно за наше велике туристичке центре као што су Дубровник, Сплит, Ријека, Опатија, Блед, Постојна и други. Вредност овакве туристичко-филателистичке пропаганде била би изванредно велика нарочито за пропаганду како нашег туризма, тако и наше филателије међу странцима.

У доба када у свету улога пропаганде далеко премашује многа друга раније толико цењена средства међусобног упознавања људи и њихових стремљења, мала поштанска марка постала је један од моћних инструмената ове пропаганде. Она на својим малим леђима разноси у далеке крајеве лепоте своје земље, њене културно-историске споменике и све оно, чиме се та земља може да подичи, позивајући на дискретан начин странца да ту земљу посети и изближе

упозна.

—______________________________ 00000 ннннннннненкннитинннитникитиниттете

ПАЖЊА!

Дужност је сваког излагача на |. Југословенској филателистичкој изложби

— да пријаву својих изложака достави Савезу филателиста Југославије Изложбеном одбору (Београд, пошт. фах 207) најкасније до 15 јула 1952 године — на посебном обрасцу које је Изложбени одбор СФЈ доставио свим подружницама путем Републичких Филателистичких савеза. run Иви ленти висини ви Емин и исели nena na—l

174