Glas naroda

195

гбх друштвених игара, како има изложено у три кола гвмнастичких игара, и другим играма у школском листу и пријатељу младежи. Што се тиче војничких вештбања, које се ради са дечацима из најстаријег разреда, има се наБи вешт војак, да децупоучи уовоме, као и у пливаљу, гдеје згоде за ово. б, у повтогаоЈ ШКОЛИ. Овде се повторавају и раширују она знања, што су у основној школи свршена, и додају се она, што су за живот нужна, и то: повторава се наука хришБанска, читање црквено словенско, писање, земљопис, природне науке, појање, цртање, и гимнастика, и то онако, како је у дневној школи са наЈСтаријим разредима раЈено; а раширују се и додају даље потребна знања из рачуна, повеснице, грађанских права, даља знањао његовању здравих и болесних и поглавито знања из домаЕе и пољске привреде и домовоства. У рачуну, уз повторавање онога што је свршено додаје се настава у простом књиговодству за добра домаБина и домаБицу и разјасњује се устројство и корист од штедионица, народних банакао осигурању имања, и од других корнсних завода и задруга излажуБи то све рачунима. Ез ловеснице додају се даље одабрате слике из домаЕе и опште повеснице, особито одабрати примери отачаетвољубља и јунаштва у описима простим и песничкима, који се уче и на изуст за декламовање. Из грађанскот праеа изјасњава се најнужније 0 праву наслетства о праву меничком, о поступку конкурсуалном и о закону криминалном. Из науке о његовању здраеих и болних ДОДаје се за женскиње најнужније о неговању мале деце. Најглавнији су предмети за читање, и то: питања нз домаће и иољске иривреде и из домоводства, особито о држању хранењу и његорању стоке и бирању најбољих сојева исте, о обра^ивању и гнојењу земаља и о ротилима, о избору воћа расада и усева и о највећој добити од њих, о разумном кућењу и заштеди особито онога, што с незнања и невештине газда и газдарица узалудно пропада. Све ово читаће се по књижицама што су код дневне школе наведене за учитеље, а осим тога одбираће учитељи најлепше чланке из стручних листова, сељака, тежака, господског листа, домаћег лекара, гласа народа, макар и од прошлих година, и то одбирајући за мушке што се више мушких, а за женске што се женских тиче, као што је: држање коња, овце, челе, воћака, винограда,|ливада, шуме, и друго идржање краве, живине, хранење свилене бубе, неговање цвећа и расада у врту, свео домоводству, о чувању и неговању здравих и болних, особито мале деце. При одбирању предмета пази се поглавито на предстојеће радње у пољу и на дому, и предузимље се

оно чему је време, гледајући уопште, да се ни једна за науку згодна прилика непропусти. При овом читању поглавит је рад слободан разговор и претрес онога, што се прочита, за то је главна задаћа учитеља, да ову одраслију младежнаводе на разговор, тим радије ће после то читати и слушати и на ове часе долазити. За домаће читање одбира учитељ из школске књижнице, што је најбоље, и на шта ко највећу вољу има, па даје и намеће под условом, да сваки оно свесно проучи, како ће после укратко својим речима свима у школи казати. Још ће упутити учитељ одраслију младеж ову да се сама уме наћи у књигама, листовима, особито у календару. у ручним радовима иде се у повторној школи на то, да се дечаци практично науче бар најважнијем, што треба ручна рада око држања стоке, челе, воћака, винограда, њива, ливада, и друго; а девојке да се практично науче свему што треба ручна рада око разумнога држања куће, соба, кујна, тавана, подрума, и њихових намештаја и судова, око држања дворца и кошара, око спреме и држања хране и одела, око млекарства и држања краве, неговања живнне, храњења свилене бубе, подизања цвећа и расада, особито мешње хлеба, готовљења јела, одбирања и чувања смокова преко зиме, и друго. У цртању, које је најважнији предмет за варошке особито за шегртске школе иде се на то, да се ова одраслија младеж извежба управљању цртежа иотребних за своје занате, по прегледалицама за занатлијско цртање. У сеоским школама вежбају се сви дечаци уцртању планова од најудеснијих сељачких кућа и стаја за газдовање, и од наЈудеснијих вртова и насада, а девојке праве цртеже потребне за крој рубља и руха. Најпосле певањем и тимнастиком ваља иЕи поглавито на то, да се заведу певачка и гимнастичка друштва. ОСНОВА ЗА ПОДЕЉЕЊВ ЧАСОВА А, У дневној школи. По §. 17. од уредбе за српске народне школе траје учење у овој школи 6. година, са 6 годишњих течаја, и има 6 разреда деце; по §. 33 имају се држати предавања 25 часова недељно, по 3 часа пре, и по 2 по подне и то осим гимнастике и ручних радова у врту. Часови су заједно са радовима и гимнастиком зими пре подне од 8. до V« 12, по подне од 2 до у в 5 или од Уа 2 до 4' а лети пре подне од 7 ил у в 7 до у в 11 или до 10, а по нодне од 3 или у а 4до У 2 6 или до 6. Зимњи течај броји се од 1-вог Марта, а летњи до краја школске године. Предмети по часовима иду сваки дан овако: Пре подне, прво по часа наука хришБанска, асуботом повторење и препит; за тим три четврт часа рачун и геометријско обликословље ;