Glas naroda

1%

за тим чевврт часа одмор, и то на пољу, да се | ме$утим школска соба добро проветри; по томе три четврт часачитање (српско, словенсао, и где треба немачко ил мађарско, и изјаснивање стварно и језикословно; за тим четврт часа појање са изјаснивањем словенских текстова; по томе опет четврт часа одмор на пољу, да се опет соба добро проветри; најпосле један час и више цртања, краснописа и ручних радова женских или кад је време, оних радова у врту. По тдне, прво по часа је писање са језикословљем и писмени састави; за тим но часа читање поглавито с препитивањем ученог на изуст и декламовањем; по томе четврт часа певање с рецитовањем оних текстова; за тим три четврт часа стварна поука и то на изменце: настава у гледању с вежбањем у говору и разумевању, 8емљопис, повеснипа, права и дужности грађана, природопис, Физикаинаука о чувању здравља; најпосле по часа гимнастика, и то на исменце игре самачке, девојачке и друштвене, а кадкад вежбања чулна и војничка. По томе има недељно: за науку хришИанску 2 часа за рачун мање у 4 . . 4 „ за читање мање у 4 . . 6 „ за појање 1*/ 4 за писање и саставе 2. часа за певање 1 « за стварна знања . . 3 „ за гимнастику .... 2 „ и за цртање, краснопис и ручне радове 8 до 5и 7 часова. Четвртак је дан за одмор, осим где је због недељног вашара други који дан удеснији. Акобипреко недеље пао празник, или се друкче који одшколски часова изгубио, то се исти накнади четвртком или ти другим одмор даном; друкче се у тај дан лети изводе деца у поље или у врт, и онда се допуњава поука у радовима. Суботом по подне пре вечерња држи се кратак преглед свега рада што је оне недеље свршен, а по томе се иде где је обичај на вечерње, и после на гимнастику. Недељом и празником пре службе чита се дотично еван$елије и апостол уз ерпски превод, и казује се значај оног празника или се читају ил казујуглавне црте из живота оног светог. При подели разреда на учитеље пази се на § 36, те ако је 1 учитељ, то мора држати сву мушку и женску децу, и нема 6 већ само 4 разреда деце, макар да деца шест година школу походе.

Исто тако је, ако су два учитеља; сваки држи само по 4 разреда деце, али један само мушку, а други само женску децу. Ако су три учитеља онда држиједанженскудецу, као озго, а 2. држе мушку децу, и то сваки по три разреда; то јест један држи I. П. Ш. разред деце, а други држи Еецу из IV. V. VI. разреда; а ако сучетир учитеља, то држе два мушку, а два женску децу сваки по три разреда. Ако је пет учитеља, онда држе два женску децу као озго, а три држе мушку децу, сваки по два разреда: А I. и П. разред Б Ш. и IV. В. V, VI. разред деце. Исто тако држе од 6. учитеља, 3 мушку а 3 женску децу сваки по два разреда. Од 7 учитеља држе три женску, а четири мушку децу, и то старије разреде V. и VI. сваки за себе а мларе по два заједно. Исто тако држе и осам учитеља, 4 мушку а 4 женску децу, најстарије разреде деце сваки за себе, а мла$е спојено. Од 9 учитеља држе 4 женску децу као озго, а 5 мушку, и то I. П. разред заједно, а све друге разреде засебно исто тако. Исто тако држе њих 10 учитеља 5 мушку, а 5 женску децу. Од 11 учитеља држе 5 женску децу као озго, а 6 мушку, сваки разред засебно, а кад дванајст учитеља, онда се и сви 6 женских разреда држе засебно. У школама где је више разреда деце заједно код истог учитеља и у самој соби, онде су заједнички радови: појање цртање, краенопис, пљеањ« певање, а остале предмете ради учитељ са сваким разредом, засебно, тако, да док с једним разредом ради дотле остали разреди или слушају оно, као науку хришћанску и науке стварне; или раде исто оно, ал тихо, у себи, и то по задаћама, што учитељ зада; тако је у рачуну и читању ; или задаје сваком детету, дасе вештба у оном предмету, у којем је највећма заостало, па то и у оним часима што су одреЈени за краснопис и за цртање. (Наставиће се.)

ЕОЈЕ П0СЛ0ВЕ ТРЕБА ЗЕМЉОДЕДАЦ, СТОЧАР И БА01ТОВАН, У МЕСЕЦУ ЈУНУ ДА ИЗВРШЕ? Сваки онај земљоделац, који је репе садио, треба овога месеца да је оплеви и окопа, тиме Бе учинити, да ће му репе много крупније бити; а земљоделац баш мора га то и ићи, да их штокрупније добије. Ко има толико детелине, да је оће и за зиму да остави, тај се мора добро у памет узети, како ће је сушити, да му дотелина не захвати влагу, јер ће му онда поплеснивити и укварити се. Еоме је год могуће, нека је не суши на земљи (н. пр. на детелишту), то никад не ваља. ту се најлакше уквари, а и много се времена губи честим превртањем: најбоље је на за то направљеним рашљама, или где тога нема, кућном крову.