Gvozdeni kolosi : lokomotive našeg doba : predavanje održano na Kolarčevom Narodnom univerzitetu
13
загрејачима зоде за напајање котлова и загрејачима ваздуха за сагоревање горива у ложишту, затим компресорима у склопу сложених уређаја за кочење, направама за подмазивање, турбодинамо машннама за електрично осветљење, сигналним, телефонским и радио уређајима и ннзом других направа.
Не би се погрешило, с тога, ако би се рекло да данашња локомотива улази у све областн машинске технике. За управљање овако сложеном машином и свим уређајима на њој, машиновођа, који безусловно треба да буде високо квалификовани стручњак за овај посао, располаже великим бројем командних направа н—крнтролних инструмената. Кабина данашње локомотиве има изглед мале лабораторије.
Огромни задади којк се пред данашње локомотиве постављају, а које оне успешно и сигурно извршавају чине данашње гвоздене колосе на шинама једним од најкориснијдх и најимпозантнијих машина нашег времена.
Ма да су ми нарочито парне локомотиве прирасле за срце и ма да сматрам да ће оне бити незаменљнве прн извршавању читавсга низа задатака на шинама још дуги низ година, морам да напоменем да су последње две деденије нашег века виделе успешан развој и других врста локомотива, нарочито електричних и моторних, дизел и дизел-електричних пссебице, док је на помолу и локомотива са гасним турбинама! Не улазећи у компликовану упоредну анализу иојединих врста локомотива, често необјективно вршену, желим да нагласим да све три главне врсте локомотиве парне, електричне и моторне имају своје одлике и недостатке. Гесграфски, енергетски, технички, економски а нарочито